header bm

soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

LOGO Jata

search
search
Latar Belakang

Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian (Persekutuan) (JKPTG) Kedah ditubuhkan pada tahun 2000. JKPTG Kedah beroperasi di Tingkat 2, Bangunan Sultan Abdul Halim, Alor Star. Terdapat 4 unit yang diletakkan di bawah pengurusan JKPTG Kedah iaitu:

1. Unit Pengambilan Tanah (UPT)

Unit Pengambilan Tanah (UPT) telah diwujudkan di JKPTG Kedah pada bulan Februari 1998. Unit ini bertanggungjawab mengendalikan urusan Pengambilan Tanah di bawah Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960. Pada ketika itu, UPT diketuai oleh Penolong Pengarah, dua (2) orang Pegawai Petempatan Kanan, dua (2) orang Pegawai Petempatan Biasa, dua (2) orang Pembantu Tadbir, seorang (1) Pelukis Pelan, dua (2) orang Penghantar Notis, seorang (1) Pembantu Tadbir Rendah dan seorang (1) Pekerja Rendah Awam.

2. Unit Tanah Persekutuan (UTP)

Unit Tanah Persekutuan (UTP) JKPTG Kedah ditubuhkan pada bulan Julai 2001 dengan diketuai oleh Penolong Pegawai Penguatkuasa Akta Penanam Padi sebagai Ketua Unit serta semua Penolong dan Pembantu Penguatkuasa Akta Penanam Padi Negeri Kedah seramai enam (6) orang dan dua (2) orang Penolong Pegawai Tanah serta seorang (1) Pelukis Pelan. Tugasan anggota UTP pada masa itu dibuat secara sambilan kerana semua anggotanya mempunyai tugas hakiki di unit masing-masing. Mulai tahun 2002 unit ini telah diperkemaskan lagi dengan mewujudkan satu jawatan Penolong Pengarah dan meletakkan seorang (1) Pembantu Penguatkuasa dan seorang (1) Penolong Pegawai Tanah yang bertugas secara tetap. Ia adalah bertujuan untuk menyelaras segala tugas dan arahan dari Seksyen Harta Tanah Persekutuan (SHTP) dan Seksyen Penguatkuasa & Hasil Persekutuan (SPHP) Ibu Pejabat. Anggota-anggota lain masih lagi kekal menjalankan tugas mengikut arahan dari masa ke semasa.
 

3. Unit Pembahagian Pusaka Kecil

Seksyen Pembahagian Pusaka Kecil mula diwujudkan pada tahun 1974. Unit ini mula beroperasi di negeri Kedah pada tahun 1979 dengan dua (2) buah cawangan pada masa itu iaitu cawangan Kedah Tengah di Kuala Nerang dan cawangan Kedah Utara di Bangunan Koperasi Pegawai-pegawai Agama Negeri Kedah No. 1787-P, Jalan Teluk Wanjah, Alor Star, Kedah. Kedua-dua pejabat cawangan ini kemudiannya ditempatkan bersama pada tahun 1984 di Bangunan Wan Mat Saman, Jalan Raja, Alor Star, Kedah dan pada tahun 1995, unit ini berpindah ke tingkat 2, Bangunan Sultan Abdul Halim, Alor Star sehingga ke hari ini.
  

Fungsi

1. Unit Pengambilan Tanah

Mengendalikan serta menyelaras proses pengambilan tanah di Negeri Kedah Darul Aman.

Mempastikan proses pengambilan tanah diurus mengikut:

  • Akta Pengambilan Tanah 1960.
  • Kaedah Pengambilan Tanah 1998.
  • Undang-undang serta peraturan yang berkaitan dengan Pentadbiran Tanah.

2. Unit Tanah Persekutuan

  • Memantau, menasihat dan membantu dalam cadangan penyediaan tapak projek.
  • Memantau, menasihat dan membantu penyediaan permohonan tanah bagi tapak projek.
  • Memantau tindakan pembayaran kelulusan permohonan tanah dan bayaran cukai tanah.
  • Memantau dan membantu dalam menyediakan rekod tanah Persekutuan.
  • Mengenalpasti, menyelaras dan merancang penggunaan tanah secara optima.
  • Membantu menasihat jabatan Persekutuan mengenai isu-isu tanah

i.     Tukar kegunaan

ii.     Pelepasan

iii.     Penyewaan

iv.     Penguatkuasaan

  • Memantau dan mengawal tanah Persekutuan daripada diceroboh.

3. Unit Pembahagian Pusaka Kecil

  • Mengurus serta memproses permohonan pusaka kecil.
  • Memberi khidmat nasihat kepada masyarakat tentang pentingnya mereka menyelesaikan harta pusaka yang ditinggalkan oleh si mati.

Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Meningkatkan Kecekapan Sistem Operasi Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian Pusaka Kecil dan Pengambilan Tanah.
  2. Menggerak dan Memimpin Usaha-usaha Pembaharuan Dalam Pentadbiran Tanah Supaya Dapat Menyampaikan Perkhidmatan Yang Cekap, Berkesan, Produktif dan Berkualiti.
Piagam Pelanggan

1. Unit Pengambilan Tanah

  • Menjamin keadilan kepada pelanggan-pelanggan dalam mengendalikan urusan Pengambilan Tanah dan berusaha bagi memastikan supaya setiap proses mengikut undang-undang yang ditetapkan.
  • Menyelesaikan permohonan pengambilan tanah dalam tempoh 11 bulan dari tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Menyelesaikan permohonan pengambilan tanah melalui Surat Perakuan Segera (Borang I) dalam tempoh 6 bulan dari tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Mengeluarkan surat kuasa memasuki tanah (Borang B) dalam tempoh 3 bulan dari tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Menyediakan Permintaan Ukur (PU) dalam tempoh 6 bulan dari tarikh Borang K dikeluarkan (tidak termasuk kes pengambilan tanah jajaran).
  • Membantu mempastikan pampasan dibayar atau didepositkan dalam tempoh 3 bulan dari tarikh Borang H diserahkan.
  • Mengemukakan bantahan ke Mahkamah Tinggi (Borang D) dalam tempoh 3 bulan dari bantahan yang lengkap (Borang N) diterima.
location
Aras 4, Podium 1, Wisma Sumber Asli
No. 25, Persiaran Perdana, Presint 4,
62574 Putrajaya
phone
No. Telefon : +603 8000 8000
Faks              : +603 8889 3855
 email
Emel : pertanyaan[at]jkptg[dot]gov[dot]my

                   QRCode

Hari Ini 682

Minggu Ini 15610

Bulan Ini 55488

Keseluruhan 9249770

any_module

Saiz Tulisan :

A- A A+

Warna Tema : 
color green  color red  color blue

article
any_module

Pilihan Bahasa:

Bahasa Lain:
Klik di sini