header bm

soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

LOGO Jata

search
search
Design21_BANNER
Call For Papers Jurnal Land 024
Peralihan to MyLAND
SystemPeralihan
Design_Banner_BPP_Callcenter
Design_Banner_BPP_Callcenter
PENGUMUMAN_11jun2020bppt1
MTE_silver_award_banner
previous arrow
next arrow
Slider

Latar Belakang

JKPTG Negeri Terengganu dahulunya dikenali sebagai Unit Khas Bergerak(UKB) yang ditubuhkan sebagai Bahagian yang penting dalam organisasi Jabatan Tanah Persekutuan yang dikawal dan diawasi secara langsung oleh Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan.
 
Tiga Unit telah ditubuhkan pada April 1979 dan ketiga-tiga unit ini asalnya ditumpangkan di Pejabat Tanah Kuala Terengganu sehinggalah satu Unit dipindahkan ke Daerah Besut ekoran permintaan Kementerian Pertanian untuk menempatkan satu Unit Pengambilan Tanah di KETARA.  Dua Unit yang lain kemudiannya berpindah ke Wisma MAIDAM mulai Julai 1992. Sehinggalah pada November 2003, selepas wujudnya JKPTG Negeri Terengganu, ia berpindah sekali lagi ke bangunan Kuala Terengganu Business Centre sehingga hari sekarang.

Fungsi

Sebagai penggerak utama pengurusan pentadbiran tanah meliputi :

  1. Permodenan pentadbiran tanah
  2. Peningkatan kepakaran tenaga kerja pentadbiran tanah
  3. Pakar runding pentadbiran tanah
  4. Pengurusan pusaka kecil
  5. Penguatkuasaan & hasil persekutuan tanah
Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Memperkasakan modal insan melalui budaya pembelajaran berterusan.
  2. Menjadi pemangkin dan peneraju inovatif dalam pembaharuan pengurusan tanah.
  3. Mewujudkan perkongsian pintar antara agensi
Piagam Pelanggan

Kami kakitangan UPT Jabatan Ketua Pengarah Tanah & Galian Negeri berjanji seperti berikut :

  1. Mendaftar permohonan pengambilan tanah yang diterima dalam tempoh 2 hari bekerja dari tarikh penerimaan.
  2. Menyediakan dan Mengeluarkan Notis Siasatan (Borang E) dalam tempoh 7 hari dari tarikh terima surat pengesahan penandaan atas tanah telah dibuat dan menyerahantar Notis Borang E kepada orang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari Notis Awam ditampal (15 notis 1 hari/ 1 Penghantar Notis).
  3. Mengadakan siasatan berhubung pengambilan tanah dalam tempoh 30 hari dari tarikh Notis Awam (Borang E).
  4. Menyediakan Award Pampasan bertulis (Borang G) di hadapan orang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari tarikh perbicaraan dibuat.
  5. Menyediakan dan Menghantar Notis Award dan Tawaran Pampasan (Borang H) dalam tempoh 3 hari selepas tarikh Borang G disediakan.
  6. Mengambil Milik Tanah dengan rasmi melalui pengeluaran Borang K tidak lebih dari 14 hari dari tarikh pengeluaran Borang H atau dari tarikh Borang I (Mengikut Mana Yang Berkenaan) dan mengemukakan salinannya kepada Pendaftar Hakmilik untuk Endosan dalam masa tidak lebih dari 7 hari dari tarikh pengeluaran Borang K.
  7. Membuat Pembayaran Pampasan kepada Pihak Yang Berkepentingan / Pemegang Amanah Raya dalam masa 8 hari dari tarikh cek/bayaran (yang lengkap) diterima dari Agensi Pemohon atau Mendepositkannya ke Mahkamah dalam masa 2 minggu dari tarikh pengesahan bahawa pembayaran pampasan berkenaan tidak dapat dibuat kepada yang berhak kerana tidak ada pihak boleh menerimanya atau enggan terima atau ada pertelingkahan.
  8. Menunjukkan bantahan ke Mahkamah dalam tempoh 2 bulan dari tarikh Borang N yang lengkap diterima.
  9. Mengemukakan Permintaan Ukur (PU) bagi pengambilan sebahagian tanah (Hakmilik Tetap) kepada Jabatan Ukur (JUPEM) dalam masa 2 minggu dari tarikh Endosan Borang K atau dari tarikh terima Sijil Ukur Percuma yang mana terkemudian.

Latar Belakang

Pada asalnya, jabatan ini dikenali sebagai Unit Khas Bergerak (UKB) dan ditubuhkan pada tahun 1979. Mulai tahun 2000, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Pahang diwujudkan secara rasmi di Kuantan (ibu pejabat dan Zon Timur) serta dua buah cawangan iaitu di Temerloh (Zon Tengah) dan di Raub (Zon Barat) dengan dianggotai oleh Unit Pentadbiran dan Kewangan, Unit Pengambilan Tanah, Unit Tanah Persekutuan dan Unit Pembahagian Pusaka Kecil.

 JKPTG Kuantan telah memulakan operasi di Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Negeri Pahang. Memandangkan pertambahan bilangan pegawai dan kakitangan, pada tahun 2000 Jabatan ini telah berpindah ke Jalan Teluk Sisek. Jabatan ini mempunyai seramai 29 orang kakitangan iaitu 23 orang di Unit Pengambilan Tanah dan 6 orang di Unit Pusaka. Cawangan Temerloh telah beroperasi di Bangunan Pejabat Daerah Temerloh. Pada tahun 1995 jabatan ini telah berpindah ke Pejabat Felda Temerloh iaitu selama 3 tahun. Kemudiannya sekali lagi telah berpindah ke Bangunan Persekutuan Temerloh, Jalan Merdeka mulai 2 September 2003 sehingga sekarang. Jabatan ini mempunyai seramai 19 orang kakitangan iaitu 12 orang di Unit Pengambilan Tanah dan 7 orang di Unit Pusaka.

Cawangan Raub mula beroperasi di Pejabat Tanah dan Daerah Raub. Pada tahun 1984 JKPTG Raub telah berpindah ke Pejabat Majlis Daerah Raub dan kemudiannya pada tahun 1991 telah berpindah semula ke Pejabat Tanah dan Daerah Raub. Kini, JKPTG Raub beroperasi di Bangunan Gunasama Persekutuan Raub sejak tahun 1996. Ia mempunyai seramai 14 orang kakitangan iaitu 9 orang dari Unit Pengambilan Tanah manakala seramai 5 orang dari Unit Pusaka.

Fungsi

1. Unit Pengambilan Tanah

  • Menerima permohonan dan dokumen sokongan Pengambilan Tanah daripada agensi pemohon (Kementerian) bagi maksud Persekutuan melalui Proses Pengambilan Tanah di bawah Akta Pengambilan Tanah 1960
  • Memantau proses Pengambilan Tanah dan Permintaan Ukur di JKPTG Negeri melalui laporan Prestasi Bulanan Unit Pengambilan Tanah
  • Menepati keperluan undang-undang dan Pekeliling KPTG/PTP berkenaan dengan Pengambilan Tanah

2. Unit Tanah Persekutuan

  • Memproses permohonan pembahagian pusaka kecil
  • Mengurus permohonan pemberimilikan tanah untuk projek Persekutuan
  • Menguruskan pembayaran cukai tanah milik Persekutuan bagi Negeri Pahang
  • Menguruskan perletakhakan tanah kepada Pesuruhjaya Tanah Persekutuan
  • Membantu Kementerian/ Jabatan Persekutuan untuk membangunkan tanah-tanah Persekutuan agar dapat digunakan secara optima

3. Unit Pentadbiran & Kewangan

  • Mengurus dan mengawal hal-hal pentadbiran am, perkhidmatan dan kewangan jabatan di peringkat ibu pejabat (Kuantan) dan pejabat cawangan negeri (Temerloh dan Raub) secara teratur, cekap dan berkesan

Pentadbiran

  • Menguruskan Mesyuarat Pengurusan & Kewangan setiap empat kali setahun
  • Merekod semua urusan surat-menyurat dan fail-fail jabatan serta keselamatan pejabat
  • Menguruskan rekod cuti kakitangan dan urusan persaraan
  • Menguruskan perakuan tanggung kerja
  • Menguruskan penyewaan ruang pejabat
  • Mengemaskini data-data perjawatan
  •  

Kewangan

  • Penyediaan laporan kewangan dan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan dan Akaun (JPA)
  • Penyediaan anggaran belanjawan dan kewangan jabatan
  • Menguruskan pembayaran dan pembelian harta modal, inventori, alat tulis dan peralatan-peralatan lain
  • Menguruskan panjaran runcit
  • Kawal selia peruntukan dan perbelanjaan jabatan

Unit Task Force

  • Membantu Kementerian / Jabatan dalam proses perolehan tanah untuk projek-projek dalam Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMK-9)
  • Mengenalpasti tanah-tanah milik PTP Negeri Pahang yang berada di bawah kawalan Kementerian
  • Memantau tanah-tanah PTP Negeri Pahang daripada dicerobohi

Unit Komputer

  • Bertanggungjawab terhadap pengurusan dan operasi bagi semua Sistem Maklumat Tanah sedia ada yang masih berkuatkuasa
  • Bertanggungjawab mengenalpasti masalah aplikasi bagi semua Sistem Maklumat Tanah sedia ada dan permintaan urusan baru
  • Bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan “Help Desk” bagi semua Sistem Maklumat Tanah
  • Melaksanakan dan merancang program promosi bagi semua Sistem Maklumat Tanah yang telah dibangunkan
Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Mempercepatkan Proses Permohonan Pengambilan Tanah Yang Dikemukakan Oleh Kementerian Dan Jabatan Persekutuan, Menepati Keperluan Dengan Cekap Seperti Kehendak Akta Pengambilan Tanah 1960.
  2.  Menjelaskan Bayaran Pampasan Dan Dalam Keadaan-Keadaan Tertentu Mendepositkannya Di Mahkamah Atau Amanah Raya Berhad Yang Mana Berkenaan Dalam Tempoh Genap Masa.
  3. Membantu Pejabat Tanah Daerah Mengeluarkan Hak Milik Sambungan (Jika Berkaitan) Melalui Permohonan Ukur Selepas Proses Pengambilan Tanah Selesai.
  4. Merujuk Kes-Kes Bantahan Ke Mahkamah Yang Dibuat Di Bawah Seksyen 37(1) (A) Hingga (D) Akta Pengambilan Tanah Dalam Tempoh Masa Yang Ditetapkan.
  5. Mewujud Dan Mempastikan Pengurusan Tanah Persekutuan Dilaksanakan Dengan Cekap Dan Dinamik.
Piagam Pelanggan
  1. Mendaftar permohonan pengambilan tanah yang diterima dalam tempoh 2 hari bekerja dari tarikh penerimaan.
  2. Menyediakan dan Mengeluarkan Notis Siasatan (Borang E) dalam tempoh 7 hari dari tarikh terima surat pengesahan penandaan atas tanah telah dibuat dan menyerahantar notis Borang E kepada orang yang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari Notis awam ditampal (15 hari notis 1 hari/1 Penghantar Notis).
  3. Mengadakan Siasatan berhubung pengambilan tanah dalam tempoh 30 hari dari tarikh Notis Awam (Borang E)
  4. Menyediakan Award Pampasan Bertulis (Borang G) dihadapan orang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari tarikh perbicaraan dibuat.
  5. Menyediakan dan menghantar Notis Award dan Tawaran Pampasan (Borang H) dalam tempoh 3 hari selepas tarikh Borang G disediakan.
  6. Mengambil Milik Tanah dengan rasmi melalui pengeluaran Borang K tidak lebih dari 14 hari dari tarikh pengeluaran Borang H atau dari tarikh Borang I (Mengikut Mana Yang Berkenaan) dan mengemukakan salinannya kepada Pendaftar Hakmilik untuk Endosan dalam masa tidak lebih dari 7 hari dari tarikh pengeluaran Borang K.
  7. Membuat Pembayaran Pampasan kepada Pihak Yang Berkepentingan/ Pemegang Amanah Raya dalam masa 8 hari dari tarikh cek/ bayaran (yang lengkap) diterima dari Agensi Pemohon atau Mendepositkannya ke Mahkamah dalam masa 2 minggu dari tarikh pengesahan bahawa pembayaran pampasan berkenaan tidak dapat dibuat kepada yang berhak kerana tidak ada pihak boleh menerimanya atau enggan terima atau ada pertelingkahan.
  8. Merujukkan bantahan ke Mahkamah dalam tempoh 2 bulan dari tarikh Borang N yang lengkap diterima.
  9. Mengemukakan Permintaan Ukur (PU) bagi pengambilan sebahagian tanah (Hakmilik Tetap) kepada Jabatan Ukur (JUPEM) dalam masa 2 minggu dari tarikh Endosan Borang K atau dari tarikh terima Sijil Ukur Percuma yang mana terkemudian

Latar Belakang

Unit Khas Bergerak Perlis ditubuhkan pada 1.1.1979 pada awalnya Unit Khas Bergerak bersama Unit Pembahagian Pusaka Kecil ditempatkan di Pejabat Tanah dan Galian Perlis di Bangunan Dato’ Mahmud Mat. Manakala Unit Akta Penanam Padi yang ditubuhkan pada tahun 1970 yang ditumpangkan di Pejabat Tanah dan Galian Negeri berpindah ke Tingkat 1 Bangunan Persekutuan Lama sehingga bulan Jun 1998. Pada tahun 1985 Pejabat Tanah dan Galian Perlis telah berpindah ke bangunan sendiri di Jalan Penjara bersama-sama dengan Unit Khas Bergerak dan Unit Pembahagian Pusaka Kecil.
 
Pada bulan Julai 1998, ketiga-tiga Unit iaitu Unit Khas Bergerak, Unit Pembahagian Pusaka Kecil dan Unit Akta Penanam Padi telah diarah untuk berpindah di Tingkat 7, Bangunan Persekutuan, Persiaran Jubli Emas, Kangar. Perpindahan ketiga- tiga unit ini adalah berkonsepkan ` Pentadbiran Di Bawah Satu Bumbung ‘ dan dinamakan Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Cawangan Negeri yang diketuai oleh seorang Pengarah Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Perlis.Kini Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Negeri Perlis mempunyai sebanyak 28 orang kakitangan.

Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Mempertingkatkan sistem pengurusan dan perundangantanah supaya cekap dan bermutu diseluruh Negara selaras dengan Dasar Pembangunan Negara.
  2. Meningkatkan kecekapan Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian Pusaka, Pengambilan Tanah dan Penguatkuasaan.
  3. Menggerak dan memimpin usaha-usaha pembaharuan dalam pentadbiran tanah supaya dapat menyampaikan perkhidmatan yang cekap, berkesan, produktif dan berkualiti.

Objektif Unit Pengambilan Tanah

Menguruskan permohonan pengambilan tanah dengan cekap dan teratur bagi memastikan:-

  • Perlaksanaan projek Kerajaan persekutuan dapat dilaksanakan mengikut perancangan.
  • Hak semua pihak yang berkepentingan terjamin disisi undang-undang.

Objektif Unit Tanah Persekutuan

  • Menguruskan dan menyimpan rekod tanah milik dan tanah rizab persekutuan yang kemaskini dan sistematik.

Objektif Unit Tanah Persekutuan

  • Menentukan bahawa pengurusan pentadbiran berjalan dengan cukup dan teratur dari segi perkhidmatan, kewangan, pentadbiran am dan keselamatan bagi semua unit.
Piagam Pelanggan

 Kami kakitangan UPT Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Berjanji seperti berikut:-

  1. Memproses pendaftaran permohonan pengambilan tanah yang diterima daripada PTG Negeri dalam tempoh 2 hari bekerja dari tarikh-tarikh penerimaan fail.
  2. Menyediakan dan mengeluarkan Notis Siasatan (Borang E) dalam tempoh 7 hari dari tarikh warta Borang D dan menghantar notis Borang E kepada orang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari Notis awam ditampal.
  3. Mengadakan siasatan berhubung pengambilan tanah dalam tempoh 30 hari dari tarikh Notis Siasatan (Borang E) ditampal di papan kenyataan awam.
  4.  Menyediakan award Pampasan bertulis (Borang G) di hadapan orang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari tarikh perbicaraan dibuat.
  5.  Menyediakan dan menghantar Notis Award Dan Tawaran Pampasan (Borang H) dalam tempoh 3 hari selepas tarikh Borang G disediakan.
  6. Mengambil Milik Tanah dengan rasmi melalui pengeluaran Borang K tidak lebihdari 14 hari dari tarikh pengeluaran Borang H atau dari tarikh Borang I (Mengikut mana yang berkenaan) dan akan mengemukakan salinannya kepadaPendaftar Hakmilik untuk Endorsan dalam masa tidak lebih dari 7 hari dari tarikh pengeluaran Borang K
  7. Membuat pembayaran pampasan kepada pihak yang berkepentingan/ Pemegang Amanah Raya dalam masa 8 hari dari tarikh cek/bayaran (yang lengkap) diterima dari Agensi Pemohon atau Mendepositkannya ke Mahkamah dalam masa 2 minggu dari tarikh pengesahan bahawa pembayaran pampasan berkenaan tidak dapat dibuat kepada yang berhak kerana tidak ada pihak boleh menerimanya atau enggan terima atau ada pertelingkahan.
  8. Merujukkan bantahan ke Mahkamah dalam tempoh 2 bulan dari tarikh Borang N yang lengkap diterima. Mengeluarkan Permintaan Ukur (PU) bagi pengambilan sebahagian tanah (Hakmilik Tetap) kepada Jabatan Ukur (JUPEM) dalam masa 2 minggu dari tarikh Endorsan Borang K atau dari tarikh terima Sijil Ukur Percuma yang terkemudian.
Latar Belakang
  1. Mula berfungsi sebagai Unit Khas Bergerak, Negeri Sembilan pada tahun  1979 dan ditempatkan di Pejabat Pengarah Tanah dan Galian, Negeri Sembilan.
     
  2. Mula beroperasi sebagai sebuah Jabatan Persekutuan di peringkat negeri mulai Februari 2000 dan dikenali sebagai Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan (JKPTG) Negeri Sembilan dengan diketuai oleh seorang Pengarah Gred M2.
     
  3. Skop dan fungsi JKPTG Negeri Sembilan meliputi aktiviti-aktiviti pengambilan tanah untuk projek-projek Kerajaan Persekutuan dan Badan Berkanun Persekutuan, pengurusan tanah Kerajaan Persekutuan termasuk tindakan penguatkuasaan dan juga pusaka kecil.
Fungsi

1.   Unit Pengambilan Tanah

Memproses, menyelaras  dan memastikan urusan pengambilan tanah diuruskan mengikut APT 1960, Kaedah Pengambilan Tanah 1998 dan undang-undang serta peraturan-peraturan yang berkaitan pentadbiran tanah
 

2.   Unit Tanah Persekutuan

Memastikan kecekapan dan keberkesanan Pengurusan Tanah meliputi aspek-aspek penyimpanan rekod yang lengkap dan kemaskini, pemantauan kemajuan pengurusan tanah Persekutuan, pajakan  dan pengambilan, penguatkuasaan  dan kutipan hasil.
 

3.   Unit Pentadbiran Dan Kewangan

Memberi khidmat sokongan urusan pentadbiran, kewangan dan perkhidmatan.  Menyelaras hubungan antara Ibu Pejabat dan Unit-Unit Kecil di Negeri.
 

4.   Unit Pembahagian Harta Pusaka

Menguruskan Penyelesaian  Harta Pusaka Kecil.
 

5.   Unit Sistem Maklumat

Peranan Utama Unit Sistem Maklumat adalah bertanggungjawab sepenuhnya keatas pelaksanaan projek komputeriasasi di JKPTG.NS, memastikan semua keperluan dan kemudahan teknologi maklumat yang merangkumi perkakasan, perisian, rangkaian dan infrastruktur IT di JKPTG.NS diurus dan ditadbir secara tepat mengikut keperluan dan selamat bagi menyokong pencapaian objektif JKPTG.NS.

 

Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Mempertingkatkan Sistem Pengurusan Dan Perundangan Tanah Supaya Cekap Dan Bermutu Di Seluruh Negara Selaras Dengan Dasar Pembangunan Negara
  2. .Meningkatkan Kecekapan Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian Pusaka, Pengambilan Tanah Dan Penguatkuasaan

Objektif Unit Pengambilan Tanah

Menguruskan permohonan pengambilan tanah dengan cekap dan teratur bagi memastikan:

1.Perlaksanaan projek tanah Persekutuan dapat dilaksanakan mengikut perancangan.
2.Hak semua pihak yang berkepentingan terjamin di sisi undang-undang.

Piagam Pelanggan

Kami Kakitangan UPT Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Berjanji seperti berikut :

 1.Memproses permohonan pengambilan tanah (sehingga pengeluaran Borang H) dalam tempoh 6 bulan dari tarikh terima permohonan yang lengkap oleh agensi pemohon.

2.Mengambil milik tanah dengan rasmi melalui pengeluaran Borang K tidak lebih dari tarikh 14 hari dari tarikh pengeluaran Borang H atau dari tarikh Borang I (mengikut mana yang berkenaan) dan akan mengemukakan salinannya kepada Pendaftar Hakmilik untuk endosan dalam masa tidak lebih dari 7 hari dari tarikh pengeluaran Borang K.

3.Membuat pembayaran pampasan kepada pihak yang berkepentingan / Pemegang Amanah Raya dalam masa 8 hari dari tarikh cek / bayaran (yang lengkap) diterima dari agensi pemohon atau mendepositkannya ke Mahkamah dalam masa 2 minggu dari tarikh pengesahan bahawa pembayaran pampasan berkenaan tidak dapat dibuat kepada yang berhak kerana tidak ada pihak boleh menerimanya atau enggan terima atau ada pertelingkahan.

4.Merujukkan bantahan ke mahkamah dalam tempoh 2 bulan dari tarikh Borang N yang lengkap diterima.

5.Mengemukakan permintaan ukur (PU) bagi pengambilan sebahagian tanah (Hakmilik Tetap) kepada Jabatan Ukur (JUPEM) dalam masa 2 minggu dari tarikh endosan Borang K dari tarikh terima Sijil Ukur Percuma (yang mana terkemudian).

Kalendar Aktiviti
  • NRES
  • JPSM
  • INSTUN
  • JMG
  • Perhilitan
  • FRIM
  • JUPEM
  • MyGeo
  • MAMPU
  • MSC Malaysia
  • JPM
  • JPA
  • IntanBK
  • MyGov
  • MOF
  • TalentCorp
location
Aras 4, Podium 1, Wisma Sumber Asli
No. 25, Persiaran Perdana, Presint 4,
62574 Putrajaya
phone
No. Telefon : +603 8000 8000
Faks              : +603 8889 3855
 email
Emel : pertanyaan[at]jkptg[dot]gov[dot]my

                   QRCode

Hari Ini 936

Minggu Ini 15283

Bulan Ini 44019

Keseluruhan 9302374

penafian

any_module

Saiz Tulisan :

A- A A+

Warna Tema : 
color green  color red  color blue

article
any_module

Pilihan Bahasa:

Bahasa Lain:
Klik di sini