header bm

soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

LOGO Jata

search
search
Design21_BANNER
Call For Papers Jurnal Land 024
Peralihan to MyLAND
SystemPeralihan
Design_Banner_BPP_Callcenter
Design_Banner_BPP_Callcenter
PENGUMUMAN_11jun2020bppt1
MTE_silver_award_banner
previous arrow
next arrow
Slider
Latar Belakang

Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian (Persekutuan) (JKPTG) Kedah ditubuhkan pada tahun 2000. JKPTG Kedah beroperasi di Tingkat 2, Bangunan Sultan Abdul Halim, Alor Star. Terdapat 4 unit yang diletakkan di bawah pengurusan JKPTG Kedah iaitu:

1. Unit Pengambilan Tanah (UPT)

Unit Pengambilan Tanah (UPT) telah diwujudkan di JKPTG Kedah pada bulan Februari 1998. Unit ini bertanggungjawab mengendalikan urusan Pengambilan Tanah di bawah Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960. Pada ketika itu, UPT diketuai oleh Penolong Pengarah, dua (2) orang Pegawai Petempatan Kanan, dua (2) orang Pegawai Petempatan Biasa, dua (2) orang Pembantu Tadbir, seorang (1) Pelukis Pelan, dua (2) orang Penghantar Notis, seorang (1) Pembantu Tadbir Rendah dan seorang (1) Pekerja Rendah Awam.

2. Unit Tanah Persekutuan (UTP)

Unit Tanah Persekutuan (UTP) JKPTG Kedah ditubuhkan pada bulan Julai 2001 dengan diketuai oleh Penolong Pegawai Penguatkuasa Akta Penanam Padi sebagai Ketua Unit serta semua Penolong dan Pembantu Penguatkuasa Akta Penanam Padi Negeri Kedah seramai enam (6) orang dan dua (2) orang Penolong Pegawai Tanah serta seorang (1) Pelukis Pelan. Tugasan anggota UTP pada masa itu dibuat secara sambilan kerana semua anggotanya mempunyai tugas hakiki di unit masing-masing. Mulai tahun 2002 unit ini telah diperkemaskan lagi dengan mewujudkan satu jawatan Penolong Pengarah dan meletakkan seorang (1) Pembantu Penguatkuasa dan seorang (1) Penolong Pegawai Tanah yang bertugas secara tetap. Ia adalah bertujuan untuk menyelaras segala tugas dan arahan dari Seksyen Harta Tanah Persekutuan (SHTP) dan Seksyen Penguatkuasa & Hasil Persekutuan (SPHP) Ibu Pejabat. Anggota-anggota lain masih lagi kekal menjalankan tugas mengikut arahan dari masa ke semasa.
 

3. Unit Pembahagian Pusaka Kecil

Seksyen Pembahagian Pusaka Kecil mula diwujudkan pada tahun 1974. Unit ini mula beroperasi di negeri Kedah pada tahun 1979 dengan dua (2) buah cawangan pada masa itu iaitu cawangan Kedah Tengah di Kuala Nerang dan cawangan Kedah Utara di Bangunan Koperasi Pegawai-pegawai Agama Negeri Kedah No. 1787-P, Jalan Teluk Wanjah, Alor Star, Kedah. Kedua-dua pejabat cawangan ini kemudiannya ditempatkan bersama pada tahun 1984 di Bangunan Wan Mat Saman, Jalan Raja, Alor Star, Kedah dan pada tahun 1995, unit ini berpindah ke tingkat 2, Bangunan Sultan Abdul Halim, Alor Star sehingga ke hari ini.
  

Fungsi

1. Unit Pengambilan Tanah

Mengendalikan serta menyelaras proses pengambilan tanah di Negeri Kedah Darul Aman.

Mempastikan proses pengambilan tanah diurus mengikut:

  • Akta Pengambilan Tanah 1960.
  • Kaedah Pengambilan Tanah 1998.
  • Undang-undang serta peraturan yang berkaitan dengan Pentadbiran Tanah.

2. Unit Tanah Persekutuan

  • Memantau, menasihat dan membantu dalam cadangan penyediaan tapak projek.
  • Memantau, menasihat dan membantu penyediaan permohonan tanah bagi tapak projek.
  • Memantau tindakan pembayaran kelulusan permohonan tanah dan bayaran cukai tanah.
  • Memantau dan membantu dalam menyediakan rekod tanah Persekutuan.
  • Mengenalpasti, menyelaras dan merancang penggunaan tanah secara optima.
  • Membantu menasihat jabatan Persekutuan mengenai isu-isu tanah

i.     Tukar kegunaan

ii.     Pelepasan

iii.     Penyewaan

iv.     Penguatkuasaan

  • Memantau dan mengawal tanah Persekutuan daripada diceroboh.

3. Unit Pembahagian Pusaka Kecil

  • Mengurus serta memproses permohonan pusaka kecil.
  • Memberi khidmat nasihat kepada masyarakat tentang pentingnya mereka menyelesaikan harta pusaka yang ditinggalkan oleh si mati.

Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Meningkatkan Kecekapan Sistem Operasi Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian Pusaka Kecil dan Pengambilan Tanah.
  2. Menggerak dan Memimpin Usaha-usaha Pembaharuan Dalam Pentadbiran Tanah Supaya Dapat Menyampaikan Perkhidmatan Yang Cekap, Berkesan, Produktif dan Berkualiti.
Piagam Pelanggan

1. Unit Pengambilan Tanah

  • Menjamin keadilan kepada pelanggan-pelanggan dalam mengendalikan urusan Pengambilan Tanah dan berusaha bagi memastikan supaya setiap proses mengikut undang-undang yang ditetapkan.
  • Menyelesaikan permohonan pengambilan tanah dalam tempoh 11 bulan dari tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Menyelesaikan permohonan pengambilan tanah melalui Surat Perakuan Segera (Borang I) dalam tempoh 6 bulan dari tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Mengeluarkan surat kuasa memasuki tanah (Borang B) dalam tempoh 3 bulan dari tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Menyediakan Permintaan Ukur (PU) dalam tempoh 6 bulan dari tarikh Borang K dikeluarkan (tidak termasuk kes pengambilan tanah jajaran).
  • Membantu mempastikan pampasan dibayar atau didepositkan dalam tempoh 3 bulan dari tarikh Borang H diserahkan.
  • Mengemukakan bantahan ke Mahkamah Tinggi (Borang D) dalam tempoh 3 bulan dari bantahan yang lengkap (Borang N) diterima.
Latar Belakang

JKPTG Negeri Perak ditubuhkan pada bulan 4 tahun 2000. Berpindah daripada Bangunan PTG Perak 2001 ke Tingkat 4, Bangunan KWSP, Jalan Greentown, 30450 Ipoh, Perak. JKPTG Negeri Perak mempunyai 4 lagi cawangan bagi Unit Pembahagian Pusaka Kecil selain di Ipoh sendiri iaitu di Parit Buntar, Taiping, Kuala Kangsar, Tapah. Jumlah kakitangan keseluruhan tidak termasuk unit pembahagian pusaka kecil ialah 44 orang.

Fungsi

1. Unit Pentadbiran & Kewangan

  • Mengurus kewangan dan akaun jabatan melalui eSPKB dan ePerolehan
  • Mengurus  pentadbiran dan pekhidmatan kakitangan
  • Menguruskan stor jabatan
  • Mengurus dan menyediakan kemudahan kenderaan kepada kakitangan

2. Unit Hartanah Persekutuan & Penguatkuasaan

  • Mengemaskini rekod tanah milik dan tanah rizab Persekutuan
  • Mengurus permohonan pemberimilikan dan perizapan  tanah untuk projek Persekutuan
  • Menyediakan laporan tanah bagi permohonan penyerahan balik / pelepasan / penyewaan tanah milik / rizab Kerajaan Persekutuan
  • Membuat permohonan ukur bagi tanah rizab yang belum ukur  dan tanah milik untuk mendapatkan hakmilik tetap
  • Memantau dan penguatkuasaan bagi tanah rizab dan milik Persekutuan

3. Unit Pengambilan Tanah

  • Memproses permohonan pengambilan tanah mengikut Akta PengambilanTanah 1960  bagi projek – projek Kerajaan Persekutuan
  • Membuat permohonan ukur selepas proses Pengambilan Tanah selesai
  • Merujuk kes-kes rayuan ke Mahkamah yang dibuat di bawah Seksyen 37(1)(a) - (d) Akta Pengambilan Tanah
  • Dalam keadaan tertentu mendeposit pampasan ke Mahkamah atau ke Amanah Raya Berhad

4. Unit Teknologi Maklumat

  • Memasang, menguji dan memantau penggunaan perkakasan komputer di semua unit di bawah JKPTG Perak termasuk di daerah
  • Menjaga dan memantau sistem e-JKPTG dan e–attendance
  • Menjaga dan memastikan keselamatan ICT dari aspek rangkaian
Objektif, Misi dan Visi
Objektif
  1. Mempertingkatkan Sistem Pengurusan dan Perundangan Tanah supaya cekap dan bermutu di seluruh Negara selaras dengan Dasar Pembangunan Negara
  2. Meningkatkan kecekapan sistem operasi pengurusan Tanah Persekutuan , penyelesaian pembahagian pusaka, pengambilan tanah, penguatkuasaan dan kemajuan pengurusan dan perundangan
  3. Menggerak dan memimpin usaha-usaha pembaharuan dalam pentadbiran tanah supaya dapat menyampaikan perkhidmatan yang cekap, berkesan dan produktif
Piagam Pelanggan
  1. Untuk memberikan perkhidmatan yang berkualiti dan cemerlang kepada setiap urusan yang ada kaitan dengan misi dan objektif jabatan
  2. Perkhidmatan tersebut akan diberi dengan penuh perasaan tanggungjawab dan komitmen mengikut nilai-nilai dan norma sejagat.
  3. .Kami akan memastikan anda sebagai pelanggan JKPTG akan sentiasa diutamakan.

Latar Belakang
 

Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Selangor diwujudkan pada 1 Februari 2000. Sebelum itu ia dikenali sebagai Unit Khas Bergerak (UKB) yang mana berfungsi khusus bagi memproses pengambilan tanah untuk projek-projek Persekutuan. Manakala, Unit Pusaka berfungsi secara berasingan. UKB Selangor diwujudkan pada 1 April 1979 dan ditempatkan di Pejabat PTG Negeri. Terdapat dua unit iaitu UKB Shah Alam dan UKB Sabak Bernam dan Kuala Selangor sebelum ia ditukar menjadi JKPTG Negeri. Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Selangor terletak di Tingkat 10, Plaza Masalam Shah Alam setelah berpindah dari Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah pada Mac 2003. Pada tahun 2010, Jabatan ini telah berpindah ke bangunan sendiri di Bandar Baru Klang.

Fungsi

1. Harta Tanah Persekutuan
 Mengumpul maklumat, menyelaras dan menyelia harta tanah persekutuan.

2. Pembahagian Pusaka
Memproses permohonan pembahagian pusaka kecil.

3. Penguatkuasaan dan Hasil Persekutuan
Menyedia laporan, menyelaras penguatkuasaan dan membantu menyelia kutipan hasil persekutuan.

4. Pengambilan Tanah
Memproses permohonan pengambilan tanah bagi maksud awam untuk agensi Persekutuan.

Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Ke arah pengurusan tanah negara yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
  2. Mewujudkan pengurusan tanah yang cemerlang, gemilang dan terbilang selaras dengan dasar pembangunan negara.
  3. Meningkatkan sistem pengurusan dan perundangan tanah agar cekap dan bermutu di seluruh negara.
  4. Meningkatkan kecekapan pengurusan tanah persekutuan, pengambilan tanah, pembahagian pusaka dan kemajuan pengurusan dan perundangan serta penguatkuasaan.
Piagam Pelanggan

Kami kakitangan JKPTG berjanji :

  • ‘Untuk memberikan perkhidmatan yang berkualiti dan cemerlang kepada setiap urusan yang ada kaitan dengan misi dan objektif Jabatan’
  • ‘Perkhidmatan tersebut akan diberi dengan penuh perasaan tanggungjawab dan komitmen mengikut nilai-nilai dan norma sejagat’
  • ‘Kami akan memastikan anda sebagai pelanggan JKPTG sentiasa diutamakan'
Latar Belakang

Bahagian Pembahagian Pusaka, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) telah diwujudkan pada 1 Mac 1974. Pewujudan seksyen adalah bagi melaksanakan kehendak Jadual Kesembilan, Senarai 1, Perkara 4(e)(i), Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan urusan harta pusaka kecil di bawah tanggungjawab Kerajaan Persekutuan. Fungsi utama seksyen adalah untuk menguruskan semua permohonan pembahagian pusaka kecil yang bernilai kurang daripada dua (2) juta ringgit yang mengandungi harta tak alih keseluruhan atau sebahagiannya.

Bahagian ini juga telah melakukan beberapa kali pengukuhan perjawatan seiring dengan peningkatan bidang kuasa pengurusan harta pusaka. Bermula dengan 11 unit pada tahun 1974 , sehingga kini terdapat 36 unit di seluruh Semenanjung.

Objektif, Misi dan Visi

Objektif:

Menguruskan permohonan pembahagian harta pusaka kecil dengan cekap dan adil mengikut kehendak Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955.

Piagam Pelanggan

Strategi

Meningkatkan keupayaan untuk menyelesaikan permohonan di samping memberikan kesedaran kepada waris supaya segera membuat permohonan pembahagian pusaka sebaik berlaku kematian.

Dasar Kualiti

Kami komited untuk memberikan perkhidmatan pengurusan pembahagian pusaka yang berprestasi tinggi, mesra pelanggan dan sentiasa membuat penambahbaikan secara berterusan demi keberkesanan Sistem Pengurusan Kualiti.

Kalendar Aktiviti
  • NRES
  • JPSM
  • INSTUN
  • JMG
  • Perhilitan
  • FRIM
  • JUPEM
  • MyGeo
  • MAMPU
  • MSC Malaysia
  • JPM
  • JPA
  • IntanBK
  • MyGov
  • MOF
  • TalentCorp
location
Aras 4, Podium 1, Wisma Sumber Asli
No. 25, Persiaran Perdana, Presint 4,
62574 Putrajaya
phone
No. Telefon : +603 8000 8000
Faks              : +603 8889 3855
 email
Emel : pertanyaan[at]jkptg[dot]gov[dot]my

                   QRCode

Hari Ini 1378

Minggu Ini 15725

Bulan Ini 44461

Keseluruhan 9302816

penafian

any_module

Saiz Tulisan :

A- A A+

Warna Tema : 
color green  color red  color blue

article
any_module

Pilihan Bahasa:

Bahasa Lain:
Klik di sini