header bm

soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

LOGO Jata

search
search
Design21_BANNER
Call For Papers Jurnal Land 024
Peralihan to MyLAND
SystemPeralihan
Design_Banner_BPP_Callcenter
Design_Banner_BPP_Callcenter
PENGUMUMAN_11jun2020bppt1
MTE_silver_award_banner
previous arrow
next arrow
Slider
Latar Belakang

Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) adalah salah satu Jabatan dalam organisasi Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar. Semenjak tahun 1957, Jabatan ini telah dipindahkan beberapa kali daripada pelbagai Kementerian. Manakala Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JKPTGWPKL) ditubuhkan bagi membantu JKPTG mempercepatkan urusan pengambilan tanah supaya pelaksanaan projek pembangunan Kerajaan Persekutuan tidak terjejas di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. JKPTGWPKL mempunyai 2 unit iaitu Unit Pengambilan Tanah dan Unit Pusaka Kecil. Jumlah kakitangan yang bekerja dibawah JKPTGWPKL adalah seramai 31 orang didalam Unit Pengambilan Tanah dan 8 orang dibawah Unit Pusaka Kecil.

Fungsi
  1. Memproses permohonan pengambilan tanah sehingga tanah berkenaan dapat dimasuki secara sah.
  2. Memfailkan kes-kes bantahan ke Mahkamah daripada orang-orang yang berkepentingan yang tidak berpuashati terhadap perkara-perkara berikut:
  • Ukuran luas tanah yang diambil.
  • Amaun pampasan yang dibayar.
  • Orang-orang yang akan menerima pampasan.
  • Pembahagian pampasan.
  1. Menguruskan pembayaran wang pampasan kepada orang-orang yang berkepentingan atau mendepositkannya ke Mahkamah dalam keadaan- keadaan berikut:
  • Tiada orang yang kompeten untuk menerimanya.
  • Orang yang berhak tidak bersetuju untuk menerimanya.
  • Terdapat pertikaian dari segi hak ke atas orang yang akan menerima pampasan atau pembahagiannya.
  1. Menyediakan permohonan ukur bagi baki lot yang tidak terkena dengan pengambilan ke atas tanah-tanah yang dipegang di bawah Hakmilik Pendaftaran dan Hakmilik Pejabat Tanah supaya dapat dibuat pengukuran muktamad untuk tujuan pengeluaran hakmilik sambungan.
  2. Memproses permohonan untuk menduduki / menggunakan tanah secara sementara bagi tempoh yang tidak melebihi tiga (3) tahun.
  3. Menjalankan pemantauan bagi memastikan kecekapan dan keberkesanan pengurusan Tanah-Tanah Persekutuan
Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Mempercepatkan proses permohonan pengambilan tanah yang dikemukakan oleh Kementerian, Jabatan Persekutuan dan Negeri.
  2. Menjelaskan bayaran pampasan dan dalam keadaan-keadaan tertentu mendepositkannya di Mahkamah atau Amanah Raya Berhad yang mana berkenaan dalam tempoh genap masa.
  3. Membantu Pejabat Tanah mengeluarkan hakmilik sambungan (jika berkaitan) melalui permohonan ukur selepas proses Pengambilan Tanah selesai.
  4. Merujukkan kes-kes rayuan ke Mahkamah yang dibuat di bawah Seksyen 37(1)(a) hingga (d) Akta Pengambilan Tanah.
  5. Mewujud dan mempastikan pengurusan Harta Tanah Persekutuan dilaksanakan dengan yang cekap dan dinamik.
Piagam Pelanggan
  1. Mendaftar permohonan pengambilan tanah yang diterima dalam tempoh 2 hari bekerja dari tarikh penerimaan.
  2.  Menyediakan dan Mengeluarkan Notis Siasatan (Borang E) dalam tempoh 7 hari dari tarikh terima surat pengesahan penandaan atas tanah telah dibuat dan menyerahantar notis Borang E kepada orang yang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari Notis awam ditampal (15 hari notis 1 hari/1 Penghantar Notis).
  3. Mengadakan Siasatan berhubung pengambilan tanah dalam tempoh 30 hari dari tarikh Notis Awam (Borang E)
  4.  Menyediakan Award Pampasan Bertulis (Borang G) dihadapan orang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari tarikh perbicaraan dibuat.
  5. Menyediakan dan menghantar Notis Award dan Tawaran Pampasan (Borang H) dalam tempoh 3 hari selepas tarikh Borang G disediakan.
  6.  Mengambil Milik Tanah dengan rasmi melalui pengeluaran Borang K tidak lebih dari 14 hari dari tarikh pengeluaran Borang H atau dari tarikh Borang I Mengikut Mana Yang Berkenaan) dan mengemukakan salinannya kepada Pendaftar Hakmilik untuk Endosan dalam masa tidak lebih dari 7 hari dari tarikh pengeluaran Borang K.
  7.  Membuat Pembayaran Pampasan kepada Pihak Yang Berkepentingan/ Pemegang Amanah Raya dalam masa 8 hari dari tarikh cek/ bayaran yang lengkap) diterima dari Agensi Pemohon atau Mendepositkannya ke Mahkamah dalam masa 2 minggu dari tarikh pengesahan bahawa pembayaran pampasan berkenaan tidak dapat dibuat kepada yang berhak kerana tidak ada pihak boleh menerimanya atau enggan terima atau ada pertelingkahan.
Latar Belakang
  1. Mula ditubuhkan pada bulan 4 tahun 1979 & dikenali dengan nama Unit Khas Bergerak (UKB).
  2. Pejabat pertama bertempat di Bangunan Syed Shabuddin, & berpindah ke rumah kedai 2 tingkat sebelum ditempatkan di Wisma Peladang pada tahun 1999 sehingga sekarang.
  3. Nama UKB ditukar ke Jabatan Ketua Pengarah Tanah & Galian Persekutuan (JKPTG) Pulau Pinang pada tahun 2000.
  4. JKPTG Pulau Pinang mula beroperasi dengan bilangan kakitangan seramai 16 orang & bilangannya meningkat sehingga 47 orang pada tahun 2008.
  5. Mempunyai 5 unit iaitu Unit Pengambilan Tanah, Unit Tanah Persekutuan / Akta Padi, Unit Pentadbiran dan Kewangan, Unit Teknologi Maklumat dan Unit Pembahagian Pusaka
Fungsi

Fungsi Unit Pentadbiran Dan Kewangan

  1. Menerima waran peruntukan daripada Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Ibu Pejabat dan menghantar waran tersebut ke Jabatan Akauntan Negara Malaysia, cawangan Negeri melalui sistem e-SPKB.
  2. Melaksanakan dan mematuhi pengendalian tatacara sistem e-SPKB.
  3.  Mewujudkan dan mengemaskini maklumat penerima bayaran perseorangan/individu atau maklumat pembekal di dalam sistem e-SPKB.
  4.  Menerima, menyemak dan menyediakan baucer bayaran perjalanan kakitangan, bil-bil perbelanjaan jabatan dan panjar wang runcit.

Fungsi Unit Pengambilan Tanah

  1. Membantu pengeluaran hakmilik sambungan melalui Permohonan Ukur yang di  buat selepas proses pengambilan tanah selesai.
  2. Merujukkan ke Mahkamah kes – kes bantahan yang dibuat di bawah Seksyen 37(1) (a) – (d) Akta Pengambilan Tanah 1960.
  3. Mendapat Kelulusan Y.B. Menteri mengenai Pembatalan Kawasan Penempatan Berkelompok.
  4. Mendapatkan hakmilik daripada Pihak Berkuasa Negeri ke atas tanah yang dibuat pengambilan.
  5. Pengawasan ke atas penggunaan dan pencerobohan tanah rizab milik persekutuan.
  6. Mendapat tanah bagi maksud Persekutuan melalui proses pengambilan tanah.
  • Terima permohonan daripada Kementerian, Jabatan Persekutuan atau Agensi yang memohon
  • Laporan Tanah.
  • Menyediakan Kertas Pengesyoran Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.
  • Warta.
  • Borang E & F.
  • Pembicaraan / Award Pampasan / Perintah.
  • Borang K.
  • Kemaskini Buku Rujukan 1/188

Fungsi Unit Tanah Persekutuan 

  1. Membuat pemantauan kemajuan pengurusan tanah persekutuan, pajakan dan pengambilan, penguatkuasaan dan kutipan hasil.
  2. Memastikan kecekapan dan keberkesanan Pengurusan Tanah meliputi aspek-aspek penyimpanan rekod yang lengkap dan kemaskini.
  3. Memastikan Harta Tanah Persekutuan dan kepentingannya diurus dengan cekap dan berkesan.
  4. Memastikan bahawa setiap permohonan ke Mahkamah adalah sempurna dan tidak melakukan apa-apa kesalahan yang akan melambatkan atau menyusahkan di pihak Mahkamah.

Fungsi Unit Teknologi Maklumat

  1. Menentukan kaedah penyelenggaraan perkakasan dan perisian dengan meneliti manual atau dokumentasi yang disediakan bersama perkakasan dan perisian.
  2. Menyediakan jadual penyelenggaraan berdasarkan perkakasan dan perisian. Kenalpasti skop dan jadual penyelenggaraan selaras dengan perjanjian kontrak.
  3. Menentukan konfigurasi rangkaian komputer yang digunakan.
  4. .Menyediakan buku log (aduan) bagi setiap aduan kerosakan yang diterima dari pengguna.
  5. Mendapatkan alat ganti dari pembekal.
  6. Menjalankan kerja-kerja peningkatan upaya komputer seperti menambah ingatan, Graphic Card dan lain-lain peralatan komputer.
  7. Melaksanakan pelarasan system berkaitan dengan sistem rangkaian (<em>Networking</em>).
  8. Memberi khidmat nasihat secara online apabila menerima aduan mengenai kerosakan kecil.
  9. Membuat laporan pelupusan untuk tujuan pelupusan kelengkapan IT yang rosak / tidak digunakan lagi.

Fungsi Unit Pembahagian Pusaka

  1. Menyelenggarakan semua kes pembahagian pusaka kecil yang bernilai tidak lebih daripada RM 2,000,000.00 di bawah Akta ( Pembahagian ) Harta Pusaka Kecil 1955, ( Akta 98 ).
  2. Menyelenggarakan semua kes permohonan terkemudian di bawah Seksyen 17 (Akta 98).
  3. Menyelenggarakan semua urusan Lelongan Awam selain daripada urusan tender antara waris – Seksyen 15 (c) dan (d) (Akta 98).
  4. Melaksanakan kehendak Seksyen 16 (3) dan (4) (Akta 98) - menguruskan wang diperolehi disimpan dengan Amanah Raya Berhad.
  5. Menguruskan tindakan ke Mahkamah Tinggi di bawah Seksyen 29 Peraturan 10 Peraturan Pembahagian Pusaka kecil 1955.
  6. Menyiasat daftar – daftar hakmilik di Pejabat Tanah untuk menentukan pemilikan tanah yang tuan punya telah meninggal dunia sebagai memenuhi Seksyen 18 (Akta 98).
Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Mempertingkatkan Sistem Pengurusan dan Perundangan Tanah Supaya Cekap dan Bermutu   di Seluruh Negara Selaras Dengan Dasar Pembangunan Negara.
  2. Meningkatkan Kecekapan Sistem Operasi Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian Pusaka, Pengambilan Tanah, Penguatkuasaan dan Kemajuan Pengurusan dan Perundangan.
  3. Menggerak dan Memimpin Usaha-usaha Pembaharuan Dalam Pentadbiran Tanah Supaya dapat Menyampaikan Perkhidmatan Yang Cekap, Berkesan, Produktif dan Berkualiti.
Piagam Pelanggan
  1. Mendaftar permohonan pengambilan tanah yang diterima dalam tempoh 2 hari bekerja dari tarikh penerimaan.
  2. Menyediakan dan mengeluarkan notis siasatan (Borang E) dalam tempoh 7 hari dari tarikh terima surat pengesahan penandaan atas tanah telah dibuat dan menyerahantar Borang E kepada orang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari notis awam ditampal (15 notis 1 hari / 1 penghantar notis)
  3. Mengadakan siasatan berhubung pengambilan tanah dalam tempoh 30 hari dari tarikh notis awam (Borang E)Menyediakan award pampasan bertulis (Borang G) di hadapan orang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari tarikh perbicaraan dibuat.
  4. Menyediakan dan menghantar notis award dan tawaran pampasan (Borang H) dalam tempoh 3 hari selepas tarikh Borang G disediakan.
  5. Mengambil milik tanah dengan rasmi melalui pengeluaran Borang K tidak lebih dari 14 hari dari tarikh pengeluaran Borang H atau dari tarikh Borang I (mengikut mana yang berkenaan) dan mengemukakan salinannya kepada pendaftar hakmilik untuk endosan dalam masa tidak lebih dari 7 hari dari tarikh pengeluaran Borang K.
  6. Menunjukkan bantahan ke mahkamah dalam tempoh 2 bulan dari tarikh Borang N yang lengkap diterima.
  7.  Mengemukakan Permintaan Ukur (PU) bagi pengambilan sebahagian  tanah (hakmilik tetap) kepada Jabatan Ukur (JUPEM) dalam masa 2 minggu dari tarikh endosan Borang K atau dari tarikh terima Sijil Ukur Percuma yang mana terkemudian.

 

Latar Belakang

Pada 1 Jun 1997 seorang Penolong Pegawai Tadbir N6 telah di tempatkan di Unit Harta Tanah Persekutuan, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Negeri Sabah dan berpejabat di Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah, Tingkat 6, Bangunan KWSP, Kota Kinabalu. Walau bagaimanapun jumlah kakitangan untuk jawatan Penolong Pegawai Tanah Gred NT17 telah bertambah 1 orang pada 10 Januari 2003. Pada 12 November 2003, JKPTG Sabah telah diperuntukan ruang pejabat dengan keluasan 768 kaki persegi di Tingkat 2, Rumah Persekutuan, Kota Kinabalu.Pada 15 Mac 2005, jawatan Pembantu Tadbir (P/O) N17 dan Pemandu Kenderaan Bermotor Gred R3 telah diisi. Pada masa itu, jumlah kakitangan JKPTG Sabah cuma 4 orang sahaja. Pada 31 Julai 2005 jawatan Pengarah Gred M48 telah diisi dan sehingga kini JKPTG Sabah mempunyai seramai 8 orang kakitangan.

Fungsi

1.Fungsi Utama Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Negeri Sabah adalah :

  • Menyelaras dan memantau kemajuan permohonan tanah kerajaan yang dipohon milik dan pengambilan balik tanah oleh Pesuruhjaya Tanah Persekutuan untuk projek-projek Kerajaan Persekutuan di Negeri Sabah sehingga dikeluarkan hakmilik serta mengemaskini senarai cukai tanah milik PTP.
  • Membuat lawatan pemeriksaan tapak tanah milik/rizab PTP dan menyediakan laporan bagi tujuan penguatkuasaan, penyewaan, pelepasan/serah-balik tanah kepada Kerajaan Negeri dan penyediaan kad tanah.
  • Mengendalikan urusan pentadbiran am, menghadiri dan menguruskan mesyuarat serta memberi khidmat nasihat dan taklimat mengenai pengurusan tanah Persekutuan.

2. Sabah dibahagi kepada 25 daerah pentadbiran dengan keluasan 73,619 km persegi. Berdasarkan kepada maklumat tanah dalam Sistem Maklumat Tanah Bersepadu terdapat 926 kes permohonan dan 1074 lot yang telah diluluskan yang mana 670 daripada lot tersebut telah dikeluarkan hakmilik selebihnya masih dalam bentuk geran deraf walaupun permohonan telah lama diluluskan. Ini adalah kerana geran deraf tersebut tidak dapat dikesan atau premium belum dibayar yang mengakibatkan geran deraf tidak dapat didaftar untuk menjadikannya geran asal atau hakmilik.
 
3. Masih banyak lagi tanah yang diduduki oleh agensi Persekutuan yang memerlukan tindakan permohonan dan terdapat laporan mengenai tanah-tanah Persekutuan yang telah dicerobohi yang perlu dilawati dan diambil tindakan. Keluasan Negeri Sabah dan Kemudahan perhubungan jalanraya untuk ke tapak yang terlibat tidak baik dan jauh menjadikan tugas penguatkuasaan begitu sukar.

Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 

Objektif Jabatan :
1. Mempertingkatkan Sistem  Pengurusan dan Perundangan tanah supaya cekap dan bermutu di seluruh Negara selaras dengan dasar pembangunan Negara.
2. Meningkatkan kecekapan Sistem Operasi Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelarasan, Pembahagian Pusaka, Pengambilan Tanah, Penguatkuasaan dan Kemajuan Pengurusan dan Perundangan.
3. Menggerak dan memimpin usaha-usaha pembaharuan dalam pentadbiran tanah supaya dapat menyampaikan perkhidmatan yang cekap, berkesan, produktif dan berkualiti.

Objektif Unit :
1.Mewujudkan maklumat dan pengurusan Harta Tanah Persekutuan yang kemaskini dan berkesan.

Piagam Pelanggan

Dalam memberikan perkhidmatan terbaik, JKPTG telah menetapkan 3 piagam seperti berikut :

  • Untuk memberikan perkhidmatan yang berkualiti, cemerlang kepada setiap urusan yang ada kaitan dengan misi dan objektif jabatan;
  • Perkhidmatan tersebut akan diberi dengan penuh perasaan tanggungjawab dan komitmen mengikut nilai-nilai dan norma sejagat; dan
  • Kami akan memastikan anda sebagai pelanggan JKPTG akan sentiasa diutamakan.
Fungsi dan Objektif

Fungsi:

Bahagian Pasukan Petugas Khas telah diberi tanggungjawab untuk membantu Pentadbiran Tanah Negeri(PTN) menyelesaikan tunggakan dalam tiga (3) bidang urusan tanah seperti berikut:

  1. Pendaftaran Urusniaga dan Bukan Urusniaga;
  2. Permohonan dan Pendaftaran Hak Milik Strata;
  3. Pengambilan tanah bagi maksud projek-projek kerajaan persekutuan

Objektif:

  1. Membantu menyelesaikan urusan tanah di PTN Semenanjung Malaysia; dan
  2. Mengurangkan tunggakan urusan tanah di PTN Semenanjung Malaysia sehingga berada di tahap yang boleh diterima pelanggan dan kompetitif untuk  pembangunan negara. 
Carta Organisasi

Carta Organisasi UPK

Alamat:

Aras 3, Wisma Sumber Asli
No. 25, Persiaran Perdana
Presint 4, 62574 PUTRAJAYA
Fax : 03 – 8871 2928

Kalendar Aktiviti
  • NRES
  • JPSM
  • INSTUN
  • JMG
  • Perhilitan
  • FRIM
  • JUPEM
  • MyGeo
  • MAMPU
  • MSC Malaysia
  • JPM
  • JPA
  • IntanBK
  • MyGov
  • MOF
  • TalentCorp
location
Aras 4, Podium 1, Wisma Sumber Asli
No. 25, Persiaran Perdana, Presint 4,
62574 Putrajaya
phone
No. Telefon : +603 8000 8000
Faks              : +603 8889 3855
 email
Emel : pertanyaan[at]jkptg[dot]gov[dot]my

                   QRCode

Hari Ini 889

Minggu Ini 15236

Bulan Ini 43972

Keseluruhan 9302327

penafian

any_module

Saiz Tulisan :

A- A A+

Warna Tema : 
color green  color red  color blue

article
any_module

Pilihan Bahasa:

Bahasa Lain:
Klik di sini