header bm

soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

LOGO Jata

search
search
Design21_BANNER
Call For Papers Jurnal Land 024
Peralihan to MyLAND
SystemPeralihan
Design_Banner_BPP_Callcenter
Design_Banner_BPP_Callcenter
PENGUMUMAN_11jun2020bppt1
MTE_silver_award_banner
previous arrow
next arrow
Slider
Latar Belakang

Bahagian Pengurusan ICT Pentadbiran Tanah (BPICT) terbentuk selaras dengan penstrukturan semula tiga seksyen ICT di bawah Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian pada 1 Januari 2015. Tiga (3) seksyen tersebut adalah Seksyen Maklumat tanah, Seksyen Komputer Pentadbiran Tanah dan Pasukan Projek e-Tanah.

Fungsi

Fungsi utama bahagian ini adalah untuk menguruskan keperluan peralatan dan perisian komputer dengan lebih berkesan dan bersesuaian bagi keperluan semua bahagian. Dua unit telah dibentuk untuk memenuhi semua fungsinya. Fungsi-fungsinya adalah seperti berikut:

  • Mengawalselia portal Jabatan
  • Menyelenggara Pangkalan Data Jabatan
  • Mengawalselia serta membangunkan aplikasi Intranet Jabatan
  • Mengawasi Emel Jabatan
  • Memberi bantuan teknikal kepada semua seksyen
Objektif, Misi dan Visi

Objektif:

Untuk memodenkan kaedah pendaftaran hakmilik dan urusniaga tanah dan menjadikan prosedur pendaftaran lebih kos efektif dengan tidak mengabaikan keselamatannya dan meningkatkan kemudahan mengesan dan memperolehi maklumat tanah.

Perkhidmatan
  • Memberi perkhidmatan ICT yang cekap kepada Jabatan
  • Menjaga keselamatan ICT Jabatan
  • Membanteras perbuatan salah guna dan kecurian asset ICT jabatan serta menjamin peralatan berfungsi secara berterusan
  • Menyediakan backup dan recovery untuk pangkalan data dan memastikan ianya senang diterima dan mudah dicapai
  • Memastikan data-data adalah selamat dan hanya boleh dicapai oleh kakitangan yang sah sahaja
  • Mengawalselia dan memantau Emel Jabatan dengan serta merta dari sebarang ancaman
  • Bersedia memberi nasihat teknikal yang inovatif dan berkualiti secara langsung
  • Sentiasa mengkaji serta mengemaskini Laman Web Luaran dan Dalaman Jabatan

SISTEM PENDAFTARAN TANAH BERKOMPUTER

Pada tahun 1980, kabinet telah bersetuju dengan penubuhan Jawatankuasa Pelaksanaan Sistem Maklumat Tanah , manakala Kementerian Kemajuan Tanah dan Kemajuan Wilayah telah ditugaskan sebagai penyelaras Pelaksanaan Sistem Maklumat Tanah dengan melantik pakar runding The Central Board For Real Estate Data (CFD) dari Sweden. Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian telah diberi tanggungjawab dalam projek ICT yang melibatkan pentadbiran tanah di peringkat negeri.

Sistem Pendaftaran Tanah Berkomputer (SPTB) adalah suatu sistem yang telah dibangunkan pada tahun 1990 oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) yang dahulunya dikenali sebagai Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi (KTPK) dengan kerjasama Kerajaan Sweden. Projek SPTB telah bermula pada 1989 dan sebagai langkah utama projek perintis telah dimulakan. Pasukan Projek SPTB telah mengambil beberapa tindakan sebelum pelaksanaan projek perintis. Antara tindakan yang diambil adalah pindaan KTN iaitu penambahan Jadual ke-14 ,serta perolehan perkakasan dan perisian serta persediaan tapak. Projek Perintis (pilot) ini telah dilaksanakan di Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Pelaksanaan Sistem SPTB telah dibahagikan kepada dua fasa iaitu Fasa 1 dan Fasa 2.

Pelaksanaan SPTB Fasa 1 telah bermula pada tahun 1996-1998 dan negeri yang terlibat ialah Perlis, Kedah, Terengganu, Pahang dan Kuala Lumpur. Manakala pelaksanaan Fasa 2 telah bermula pada permulaan tahun 2001 dan telah dilaksanakan di negeri Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Kelantan. Kemudian aplikasi yang digunakan negeri-negeri Fasa 1 dipertingkatkan kepada aplikasi seperti di negeri-negeri Fasa 2 bagi memastikan keseragaman dan memudahkan untuk penyelanggaraan. Pelaksanaan naiktaraf SPTB Fasa 1 telah bermula pada tahun 2002.

Objektif penubuhan sistem SPTB ialah memodenkan kaedah pendaftaran hakmilik dan urusniaga tanah dan menjadikan prosedur pendaftaran lebih kos efektif dengan tidak mengabaikan keselamatan di samping memudahkan pengesanan maklumat tanah. Sistem ini melibatkan proses kerja secara manual dan berkomputer. Penambahbaikan dan naik taraf sistem akan dilaksanakan dari masa ke masa bagi memenuhi kehendak pengguna. Isu mengekalkan keselamatan sistem akan diambil kira dan memastikan semuanya mematuhi kehendak KTN. Pasukan Projek SPTB akan sentiasa menjalankan pemantauan dan penambahbaikan terhadap sistem mengikut permintaan negeri serta mengatasi isu pencerobohan sistem, pemalsuan title dan sebagainya. Bukan itu sahaja, penambahbaikan terhadap sistem dapat memastikan sistem berfungsi efektif dan data adalah terselamat.

Latar Belakang

Sebelum tahun 1980, proses pengambilan tanah untuk projek pembangunan Kerajaan Persekutuan dibuat oleh Pihak Berkuasa Negeri. Walau bagaimanapun proses tersebut mengambil masa yang lama dan ini menjejaskan kelancaran perancangan dan pembangunan projek yang dijalankan oleh Kerajaan Pusat. Kerajaan Persekutuan kemudiannya telah mengambil inisiatif untuk membantu Kerajaan-kerajaan Negeri terutama proses pengambilan tanah untuk projek-projek Kerajaan Pusat. Unit Khas Bergerak (UKB) kemudiannya telah ditubuhkan pada 12 Mac 1978 hasil syor Jawatankuasa Kemajuan Tadbiran Negara. Pada April 1994, unit ini kemudiannya telah digantikan namanya bersesuaian dengan tugas dan matlamat unit ini ditubuhkan iaitu Unit Pengambilan Tanah (UPT)

Fungsi
  • Menerima permohonan dan dokumen sokongan pengambilan tanah daripada agensi pemohon (Kementerian) bagi maksud Persekutuan melalui proses pengambilan tanah di bawah seksyen 3(1)(a) Akta Pengambilan Tanah 1960.
  • Memantau proses pengambilan tanah dan permintaan ukur di JKPTG cawangan negeri melalui Laporan Prestasi Bulanan Unit Pengambilan Tanah dan laporan pemantauan.
  • Mendapatkan kelulusan Y.B. Menteri mengenai penamatan kawasan penempatan Berkelompok di bawah seksyen 44(1) Akta Tanah (Kawasan Penempatan Berkelompok).
  • Membantu pengawasan ke atas penggunaan dan pencerobohan tanah rizab dan tanah milik Persekutuan.
  • Menyediakan dan meminda undang-undang dan pekeliling KPTG berkenaan dengan pengambilan tanah dan penamatan kawasan penempatan berkelompok.
  • Memastikan Kualiti Jabatan sentiasa terpelihara mengikut garis panduan di dalam Manual Kualiti dan Prosedur Kualiti MS ISO 9002 Jabatan.
Objektif, Misi dan Visi

Objektif:

  1. Bahagian
    • Memastikan permohonan Pengambilan Tanah berjalan dengan lancar, menepati keperluan dengan cekap seperti kehendak Akta Pengambilan Tanah 1960.
    • Memastikan permohonan mendapatkan kebenaran Y.B. Menteri bagi pembatalan tanah di bawah Akta Tanah (Kawasan Penempatan Berkelompok) 1960 berjalan dengan lancar.
  2. Unit Pengambilan Tanah Negeri
    • Mempercepatkan proses permohonan pengambilan tanah yang dikemukakan oleh Kementerian, Jabatan Persekutuan dan Negeri;
    • Menjelaskan bayaran pampasan dan dalam keadaan-keadaan tertentu mendepositkannya di Mahkamah atau Amanah Raya Berhad yang mana berkenaan dalam tempoh genap masa;
    • Membantu Pejabat Tanah mengeluarkan hakmilik sambungan (jika berkaitan) melalui permohonan ukur selepas proses Pengambilan Tanah selesai.
    • Merujukkan kes-kes rayuan ke Mahkamah yang dibuat di bawah Seksyen 37(1)(a) - (d) Akta Pengambilan
Latar Belakang

Bahagian Harta Tanah Persekutuan (BHTP) pada asalnya dikenali sebagai Seksyen Harta Tanah Persekutuan di bawah Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) dan telah ditubuhkan sejak tahun 1957. BHTP adalah sebagai unit teras (core unit) Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) bagi menjalankan fungsi Pesuruhjaya Tanah Persekutuan (PTP) selaras dengan kehendak Akta Pesuruhjaya Tanah Persekutuan 1957 [Akta 349].

Fungsi
  • Menyimpan, menyelenggara dan mengemas kini rekod tanah milik dan tanah rizab Persekutuan
  • Menguruskan:
    1. permohonan pemberimilikan/perizaban tanah untuk projek Persekutuan bagi pihak Kementerian/Jabatan Persekutuan;
    2. pembayaran cukai Tanah Persekutuan;
    3. perolehan tanah dan bangunan melalui proses pembelian mengikut garis panduan sedia ada;
    4. pajakan tanah Persekutuan;
    5. peletakhakan tanah kepada Pesuruhjaya Tanah Persekutuan;
    6. perjanjian pajakan kecil bagi tanah/bangunan di Sabah dan Sarawak bagi Jabatan Persekutuan di Sabah dan Sarawak
    7. Mengendalikan urusan berkaitan dengan tanah bagi projek penswastaan Kerajaan Persekutuan;
    8. Bertindak sebagai Pemegang Gadaian dengan menyempurnakan surat -surat cara yang berkaitan dengan gadaian bagi pinjaman perumahan pegawai kerajaan Persekutuan di Sabah dan Sarawak, Skim Pinjaman Berpendapatan Rendah di Semenanjung Malaysia dan Pinjaman Koperasi;
    9. Memberikan khidmat nasihat kepada Kementerian/Jabatan Persekutuan berkaitan dengan urusan tanah Persekutuan.
Objektif, Misi dan Visi
  • Meningkatkan pengurusan dan penyelenggaraan harta tanah Persekutuan agar dapat menyumbang secara maksimum kepada pembangunan negara.
  • Mewujudkan pentadbiran tanah persekutuan yang cekap dan bermutu selaras dengan hasrat pembangunan negara.
Kalendar Aktiviti
  • NRES
  • JPSM
  • INSTUN
  • JMG
  • Perhilitan
  • FRIM
  • JUPEM
  • MyGeo
  • MAMPU
  • MSC Malaysia
  • JPM
  • JPA
  • IntanBK
  • MyGov
  • MOF
  • TalentCorp
location
Aras 4, Podium 1, Wisma Sumber Asli
No. 25, Persiaran Perdana, Presint 4,
62574 Putrajaya
phone
No. Telefon : +603 8000 8000
Faks              : +603 8889 3855
 email
Emel : pertanyaan[at]jkptg[dot]gov[dot]my

                   QRCode

Hari Ini 1302

Minggu Ini 15649

Bulan Ini 44385

Keseluruhan 9302740

penafian

any_module

Saiz Tulisan :

A- A A+

Warna Tema : 
color green  color red  color blue

article
any_module

Pilihan Bahasa:

Bahasa Lain:
Klik di sini