header bm

soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

LOGO Jata

search
search
Design21_BANNER
Call For Papers Jurnal Land 024
Peralihan to MyLAND
SystemPeralihan
Design_Banner_BPP_Callcenter
Design_Banner_BPP_Callcenter
PENGUMUMAN_11jun2020bppt1
MTE_silver_award_banner
previous arrow
next arrow
Slider

Latar Belakang

Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (Persekutuan) Negeri Sarawak pula telah ditubuhkan pada tahun 2000 berfungsi sebagai cawangan kepada Seksyen Harta Tanah Persekutuan (SHTP) dengan dikenali sebagai Unit Tanah Persekutuan Sarawak pada 1 Oktober 2000. Ianya kemudian ditutup pada Jun 2003 hingga 15 Mac 2004 akibat ketiadaan pegawai yang bertukar agensi. Jabatan ini kemudiannya beroperasi semula secara rasminya bermula pada 16 Mac 2004 sehingga ke hari ini. Mulai 1 Mac 2006, pejabat JKPTG Sarawak secara rasminya berpindah keluar daripada Wisma Bapa Malaysia dan telah menyewa secara persendirian di Samajaya Commercial Centre yang terletak di Tabuan Jaya, Kuching dan kemudiannya berpindah ke Jalan Wan Alwi.

Fungsi
  1. Menyelaras dan mematau kemajuan urusan permohonan tanah bagi projek Persekutuan di Sarawak.
  2.  Menyelaras dan memantau kemajuan urusan pembayaran pampasan /premium tanah untuk projek Persekutuan.
  3. Menyelaras dan memantau kemajuan urusan pemberian milik tanah kepada PTP.
  4.  Mewujudkan pusat rekod (Bank Tanah) bagi Tanah Kerajaan Negeri yang tertaluk kepada Seksyen 75 Akta Malaysia, Tanah Milik dan Tanah Rizab kegunaan Persekutuan di Sarawak.
  5.  Menyelaras dan memantau urusan pembayaran cukai tanah tahunan milik PTP serta membuat semakan cukai tanah dari masa ke semasa di Jabatan Tanah Dan Survei Bahagian.
  6.  Menyelaras dan memantau urusan penyerahan tanah milik/rizab kegunaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri Sarawak.
  7.  Memberi khidmat nasihat dan panduan bagi urusan tanah selaku perantara di antara PTP, Jabatan Penguna dan Jabatan Tanah Dan Survei.
  8. Menghadiri mensuarat-mesyuarat berkaitan dengan urusan Tanah Persekutuan.
Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Mewujudkan Pemantauan dan Penyelarasan Tanah Persekutuan Yang Cekap Dan Bermutu Selaras Dengan Hasrat Pembangunan Negeri Dan Negara.
  2.  Meningkatkan Pemantauan Dan Penyelanggaraan Harta Tanah Persekutuan Agar Dapat Menyumbang Secara Maksima Kepada Pembangunan Negeri Dan Negara.
Piagam Pelanggan
  1. Mempertingkatkan Sistem Pengurusan dan Perundangan Tanah supaya cekap dan bermutu di Seluruh Negara dengan Dasar Pembangunan Negara.
  2. Meningkatkan kecekapan Sistem Operasi Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyrlesaian Pembahagian Pusaka, Pengambilan Tanah, Penguatkuasaan dan Kemajuan Pengurusan dan Perundangan.
  3.  Menggerak dan Memimpin Usaha-usaha Pembaharuan dan Pentadbiran Tanah supaya dapat menyampaikan Perkhidmatan yang Cekap, Produktif dan Berkualiti.
Latar Belakang

JKPTG(P) Negeri Johor diwujudkan pada Disember 2005 melalui Waran Perjawatan bil. E77 tahun 2004 bertarikh November 2004. Walau bagaimanapun, kerja-kerja untuk mengesahkan tanah-tanah rizab atau milik Persekutuan telah dilaksanakan sejak tahun 1960-an lagi dengan pejabatnya menumpang di Pejabat Tanah Daerah Batu Pahat. Ia diketuai oleh seorang Pegawai Petempatan Gred C10 (yang dikenali sebagai Settlement Officer) dan seorang Penarik Rantai Gred R11. Walaupun berpangkalan di Pejabat Tanah Daerah Batu Pahat, ia bergerak secara menyeluruh di seluruh Negeri Johor untuk mengesan dan membuktikan sesuatu tapak adalah tanah rizab atau tanah milik Persekutuan.

Mulai 1 Januari 1976, pejabat ini berpangkalan pula di Pejabat Tanah Kluang untuk menjalankan tugas-tugas yang sama serta turut mendapat pertambahan perjawatan seorang Pegawai Petempatan (Kanan) Gred N5 pada 1 Mac 1993. Pejabat ini kemudian menyewa di Wisma Bunga, Jalan Lambak, Kluang, pada 28 Februari 1997. Pada 1 Mac 2001, JKPTG(P) Negeri Johor telah diwujudkan dan berpindah ke Bangunan Persekutuan Kluang dengan jumlah kakitangan seramai 8 orang berdasarkan 6 waran perjawatan dan 2 orang kakitangan kontrak (RMK9) pada 2007. Pada Oktober 2014 JKPTG Johor berpindah ke Bangunan KWSP, Johor Bahru dengan jumlah 7 orang kakitangan berdasarkan 7 waran perjawatan dengan penambahan Pembantu Kewangan Gred W19. JKPTG Johor terdiri daripada Unit Pentabiran dan Kewangan, Unit Tanah Persekutuan, Unit Teknologi Maklumat, Unit Pembahagian Pusaka Johor Bahru, Unit Pembahagian Pusaka Batu Pahat, Unit Pembahagian Pusaka Kluang, Unit Pembahagian Pusaka Muar dan Unit Pembahagian Pusaka Segamat.

Senarai Pengarah JKPTG (P) Johor

Bil. Nama Tahun
1  Tuan Haji Masika @ Mas Sophan b. Haji Yusoff  
2  Encik Azizi bin Mohamad Ali  05 Januari 2009
3  Encik Md Fuad bin Mohd Sherif  06 Julai 2009
4  Encik Muhammad Yazrin bin Yasin  14 Februari 2011
5  Encik Mohd. Rusydi Azfar bin Dato’ Haji Abdul Kadir  01 Februari 2014 
6  Puan Nurazlin binti Abu Talib  04 September 2015 - kini

 

Fungsi

1. Unit Harta Tanah Persekutuan

  • Menguruskan rekod tanah milik dan tanah rizab persekutuan.
  • Menguruskan penyelarasan rekod dan bil cukai tanah milik Persekutuan.
  • Menyediakan laporan bagi tujuan penyewaan tanah milik dan rizab Persekutuan, pelepasan / serah balik tanah dan lain-lain tugas untuk dikemukakan kepada Ibupejabat JKPTG(P) di Putrajaya.
  • Menguruskan proses permohonan pemberimilikan.
  • Membantu penguatkuasaan keatas pencerobohan tanah Persekutuan.
  • Membantu menguruskan permintaan ukur tanah AA / tanah rizab Persekutuan 166(4).
  • Memproses permohonan tukar guna tanah Persekutuan.

2. Unit Pembahagian Pusaka Kecil

  • Menguruskan permohonan baru pembahagian harta pusaka (Seksyen 8) borang A.
  • Menguruskan permohonan pemindahan bidang kuasa eksklusif.
  • Menguruskan penyediaan dan penyerahan notis pembicaraan.
  • Menguruskan pembicaraan, penyediaan dan penyerahan perintah.
  • Menguruskan permohonan Seksyen 17 yang berikut dibawah seksyen 17 (Borang P).
  • Menguruskan rayuan.
  • Menguruskan pertelingkahan kolateral.
  • Menguruskan rujukan kepada "Ruler of the state" atau Mahkamah Tinggi.
  • Menguruskan fail permohonan yang dipindahkan dari pentadbiran tanah daerah / jajahan lain.

3. Unit Pentadbiran dan Kewangan

  • Menguruskan urusan pentadbiran am Jabatan.
  • Menguruskan hal ehwal berkaitan perkhidmatan warga Jabatan.
  • Menguruskan Kewanagn Jabatan.
  • Menguruskan Aset Alih dan Tak Alih Kerajaan.
  • Menguruskan urusan stor.
  • Menguruskan Keselamatan rangkaian Jabatan
  • Mnguruskan latihan dan permohonan latihan untuk warga Jabatan.
  • Membantu pelaksanaan Mesyuarat Pengurusan Peringkat JKPTG Johor.
  • Menguruskan penyelenggaraan aset dan peralatan ICT.
  • Menjalankan aktiviti pemantauan dan Pengurusan keperluan dan kemudahan teknologi maklumat termasuk perkakasan, perisian, rangkaian dan infrastruktur IT di JKPTG Johor.
  • Pentadbir Sistem bagi semua Sistem yang terlibat dalam pengurusan JKPTG Johor.

 

Objektif, Misi dan Visi

      Objektif

  • Mempertingkatkan Sistem Pengurusan dan Perundangan Tanah supaya Cekap dan Bermutu di Seluruh Negara selaras dengan Dasar Pembangunan Negara

  • Meningkatkan kecekapan Sistem Operasi Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian Pusaka Kecil,dan Kemajuan Pengurusan dan Perundangan

  • Menggerakkan dan Memimpin usaha-usaha pembaharuan dalan pentadbiran tanah supaya dapat menyampaiakan perkhidmatan yang cekap, berkesan, produktif dan berkualiti

    Misi

  • Mewujudkan Pengurusan Tanah Negara yang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang Selaras dengan Dasar Pembangunan Negara

    Visi

  • Ke Arah Pengurusan Tanah Negara yang cemerlang, Gemilang dan Terbilang

Piagam Pelanggan

Kami Kakitangan JKPTG berjanji :

Memberikan perkhidmatan yang berkualiti dan cemerlang kepada setiap urusan yang ada kaitan dengan misi dan objektif jabatan.

Perkhidmatan tersebut akan diberi dengan penuh perasaan tanggungjawab dan komitmen mengikut nilai-nilai dan norma sejagat.

Memastikan anda sebagai pelanggan Ajabatan akan sentiasa diutamakan.

Latar Belakang
  1. Mula berfungsi sebagai Unit Khas Bergerak, Melaka pada tahun  1979 dan ditempatkan di Wisma Persekutuan, Jalan Hang Tuah, Melaka.
     
  2. Mula beroperasi sebagai sebuah Jabatan Persekutuan di peringkat negeri mulai Februari 2000 dan dikenali sebagai Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan (JKPTG) Negeri Melaka.
     
  3. Skop dan fungsi JKPTG (P)  Negeri Melaka meliputi aktiviti-aktiviti pengambilan tanah untuk projek-projek Kerajaan Persekutuan dan Badan Berkanun Persekutuan, pengurusan tanah Kerajaan Persekutuan termasuk tindakan penguatkuasaan dan juga pusaka kecil.

 

Fungsi

1.   Unit Pengambilan Tanah
Memproses, menyelaras  dan memastikan urusan pengambilan tanah diuruskan mengikut APT 1960, Kaedah Pengambilan Tanah 1998 dan undang-undang serta peraturan-peraturan yang berkaitan pentadbiran tanah
 
2.   Unit Tanah Persekutuan
Memastikan kecekapan dan keberkesanan Pengurusan Tanah meliputi aspek-aspek penyimpanan rekod yang lengkap dan kemaskini, pemantauan kemajuan pengurusan tanah Persekutuan, pajakan  dan pengambilan, penguatkuasaan  dan kutipan hasil.
 
3.   Unit Pentadbiran Dan Kewangan
Memberi khidmat sokongan urusan pentadbiran, kewangan dan perkhidmatan.
 
4.   Unit Pembahagian Harta Pusaka
Menguruskan Penyelesaian  Harta Pusaka Kecil.
 
5.   Unit Teknologi Maklumat
Peranan Utama Unit Teknologi Maklumat adalah bertanggungjawab sepenuhnya keatas pelaksanaan projek komputeriasasi di JKPTG Melaka, memastikan semua keperluan dan kemudahan teknologi maklumat yang merangkumi perkakasan, perisian, rangkaian dan infrastruktur ICT di JKPTG Melaka diurus dan ditadbir secara tepat mengikut keperluan dan selamat bagi menyokong pencapaian objektif JKPTG Melaka.

 

Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  1. Mewujudkan Pengurusan Tanah Negara Yang Cemerlang Selaras Dengan Hasrat Pembangunan Negara
  2. Ke Arah Pengurusan Tanah Negara Yang Cemerlang, Gemilang Dan Terbilang
  3. Mempertingkatkan Sistem Pengurusan Dan Perundingan Tanah Supaya Cekap Dan bermutu di Seluruh Negara Selaras Dengan Dasar  Pembangunan Negara
  4. Meningkat Kecekapan Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian  Pusaka, Pengambilan Tanah dan Penguatkuasaan.
Piagam Pelanggan
  1. Membawa risalat yang lengkap untuk pertimbangan Pihak Berkuasa Negeri (PBN) ke Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) dalam tempoh 30 hari bekerja.
  2. Permohonan Pembangunan Tanah diproses dalam tempoh 30 hari bekerja daripada tarikh permohonan lengkap diterima dari Pentadbir Tanah Daerah (PTD) sehingga diangkat ke Mesyuarat Jawatankuasa Pecah Sempadan dan Belah Bahagi Tanah (JKBB). 
  3. Permohonan Kebenaran Pindahmilik :
    • Kelulusan Pengarah Tanah dan Galian Melaka (PTG)
      • Diproses dalam tempoh 21 hari bekerja daripada tarikh permohonan lengkap diterima dari Pentadbir Tanah Daerah (PTD) sehingga kelulusan PTG.
    • Kelulusan YAB Ketua Menteri Melaka
      • Diproses dalam tempoh 30 hari bekerja daripada tarikh permohonan lengkap diterima dari Pentadbir Tanah Daerah (PTD) sehingga dihantar ke pejabat YAB Ketua Menteri.
  4. Memorandum kepada YAB Ketua Menteri bagi permohonan Serah Beri Milik Semula (SBMS) yang lengkap diterima daripada PTD hingga maklum keputusan kepada PTD dalam tempoh 60 hari bekerja.
  5. ​Pendaftaran Urusniaga dan Bukan Urusniaga akan diproses dalam tempoh 7 hari bekerja.
  6. Mengurus untuk mendapatkan pertimbangan Pihak Berkuasa Negeri mengenai pengambilan tanah di bawah Seksyen 3(1)(b) dan 3(1)(c) Akta Pengambilan Tanah 1960 sehingga tindakan pewartaan dalam tempoh 150 hari bekerja.
  7. Pengurusan Strata melibatkan permohonan Pecah Bahagian Bangunan (Hakmilik Strata) akan diproses daripada tarikh perserahan permohonan lengkap hingga didaftarkan dalam tempoh 70 hari bekerja (urusan di PTGM sahaja).
  8. ​Keputusan mengenai rayuan bayaran ansuran cukai tanah akan dimaklumkan kepada PTD dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan diterima.
  9. Maklumbalas terhadap pertanyaan dan aduan awam akan diberi dalam tempoh 7 hari bekerja.
Latar Belakang

Sebelum di kenali dengan nama Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Kelantan, jabatan ini dikenali dengan nama Unit Khas Bergerak (UKB) yang ditubuhkan pada tahun 1979 untuk menjalankan proses pengambilan tanah dan pentadbiran tanah persekutuan yang diketuai oleh 3 orang Penolong Pengarah. Manakala unit pembahagian pusaka kecil beroperasi di Pejabat Daerah dan Jajahan di beberapa buah daerah di negeri Kelantan iaitu di daerah Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh. Pada tarikh 01.03.1997, atas arahan daripada ibu pejabat, JKPTG Negeri Kelantan secara rasminya diletakan di bawah satu bumbung Unit Khas Bergerak (Unit Pengambilan Tanah dan Unit Tanah Persekutuan), Unit Penguatkuasaan dan Penyewaan Unit Pusaka Kecil, Unit Akta Penanaman Padi telah digabungkan dan diletakkan dibawah satu bumbung serta di tubuhkan Unit Pentadbiran Dan Kewangan dan di pertanggungjawabkan kepada pengarah Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Negeri Kelantan.

Fungsi
  • Menjalankan Tugas Pengambilan Tanah mengikut Akta Pengambilan Tanah ,1960 dan mempastikan proses pengambilan dapat diselesaikan supaya projek- projek pembangunan dijalankan mengikut jadual
  • Membantu pengeluaran hakmilik sambungan melalui Permohonan Ukur yang dibuat selepas proses pengambilan 
    Tanah selesai
  • Memantau Tanah Rizab dan Tanah Milik Persekutuan.
  • Memantau Hakmilik bagi Tanah Persekutuan
  • Memproses permohonan pembahagian pusaka kecil

 

Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  • Mempertingkatkan Sistem Pengurusan dan Perundangan Tanah Supaya Cekap dan Bermutu Di Seluruh Negara Selaras Dengan Dasar Pembangunan Negara
  • Meningkatkan Kecekapan Sistem Operasi Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian Pusaka, Pengambilan Tanah, Penguatkuasaan dan Kemajuan Pengurusan dan Perundangan
  • Menggerak dan Memimpin Usaha-usaha Pembaharuan Dalam Pentadbiran Tanah Supaya Dapat Menyampaikan Perkhidmatan Yang Cekap, Berkesan, Produktif dan Berkualiti

Objektif Unit Pengambilan Tanah

  • Mempercepatkan proses permohonan pengambilan tanah yang dikemukakan oleh Kementerian, Jabatan Persekutuan dan Negeri;
  • Menjelaskan bayaran pampasan dan dalam keadaan-keadaan tertentu mendepositkannya di Mahkamah atau Amanah Raya Berhad yang mana berkenaan dalam tempoh genap masa;
  • Membuat permohonan ukur kepada JUPEM untuk mengeluarkan hakmilik sambungan (jika berkaitan ) selepas proses pengambilan selesai;
  • Merujukkan kes-kes rayuan ke Mahkamah yang dibuat di bawah Seksyen 37(1)(a) - (d) Akta Pengambilan Tanah.

Objektif Unit Pentadbiran & Kewangan

  • Menentukan bahawa semua pelaksanaan urusan perkhidmatan, pentadbiran dan tatacara kewangan dipraktikan bersesuaian dengan kehendak Perintah- Perintah Am serta Tatacara Kewangan yang dikemaskini dari semasa kesemasa.

Objektif Unit Harta Tanah Persekutuan

  • Merekod,mengemaskini dan mengawal fail- fail induk Harta Tanah Persekutuan
  • Mengemaskini dan mengawal Tanah Milik /Rizab Persekutuan dan Tanah A.A Persekutuan /Fail- fail permohonan pemberimilikan atau perizapan tanah PTP dan fail cukai Tanah Persekutuan
  • Menyediakan Laporan Bulanan Kerja- Kerja Pasukan Petugas Khas (Taskforce)
  • Untuk menyelesaikan seberapa banyak kes permohonan pembahagian pusaka kecil dalam jangka masa yang secepat- cepatnya serta mengurangkan perbelanjaan dan kesusahan kepada rakyat disamping memberi penerangan yang jelas dan khidmat nasihat kepada waris- waris yang bakal menuntut pembahgian pusaka / Surat Tadbir.

Objektif Unit Pembahagian Pusaka

  • Mengemaskan Dokumen Hakmilik Daftar dengan pemilik-pemilik gantian (successive benefeciaries)
  • Untuk meningkatkan pengetahuan dan menyedarkan orang ramai tentang betapa pentingnya tuntutan pusaka dibuat dalam tempoh 6 bulan daripada tarikh mati.
Kalendar Aktiviti
  • NRES
  • JPSM
  • INSTUN
  • JMG
  • Perhilitan
  • FRIM
  • JUPEM
  • MyGeo
  • MAMPU
  • MSC Malaysia
  • JPM
  • JPA
  • IntanBK
  • MyGov
  • MOF
  • TalentCorp
location
Aras 4, Podium 1, Wisma Sumber Asli
No. 25, Persiaran Perdana, Presint 4,
62574 Putrajaya
phone
No. Telefon : +603 8000 8000
Faks              : +603 8889 3855
 email
Emel : pertanyaan[at]jkptg[dot]gov[dot]my

                   QRCode

Hari Ini 1615

Minggu Ini 15962

Bulan Ini 44698

Keseluruhan 9303053

penafian

any_module

Saiz Tulisan :

A- A A+

Warna Tema : 
color green  color red  color blue

article
any_module

Pilihan Bahasa:

Bahasa Lain:
Klik di sini