- Perkhidmatan kaunter lebih mesra-pelanggan – ubahsuai kaunter dan single point of contact.
- Pelanggan boleh mendapat maklumat dan perkhidmatan secara ‘on-line’.
- Kemudahan pelanggan bayar cukai tanah di pusat bayaran setempat (seperti di Pejabat Pos, Kedai Telekom),
- Bayaran cukai tanah boleh dibuat dimana-mana pejabat tanah di dalam negeri berkenaan dan secara on-line.
- Pelanggan mendapat khidmat lebih cepat dan cekap.
- Urusan Permintaan Ukur dan cetakan Pelan Akui dapat dibuat secara on-line antara pentadbir tanah dan JUPEM.
- Ulasan Jabatan Teknikal dapat dipercepat dengan bantuan MyGDI.
- Prosesan urusan dalaman melalui komputer dapat dibuat dengan lebih mudah dan cepat.
- Memudahkan proses membuat keputusan.
- Memudahkan pengawalan dan pemantauan ke atas prosesan.
- Penguatkuasaan lebih mudah dibuat dengan maklumat tersedia daripada sistem.
- Penambahan hasil Negeri dan Persekutuan.
- Disposal
- Registration
- Strata Title
- Approval / Permission for Ownership Transfer/ Mortgage
- Development
- Land Reacquisition
- Inheritance
- Revenue
e-Land is a project to develop an integrated land management and administration system through the full use of computers to achieve the government’s desire to implement the Electronic Government in the public service.
There is no need for the verification from the owner, just by taking the submitter’s biometric is sufficient enough.
Collection of documents for blanket approval can be made with one fingerprint verification.
Tidak perlu buat pengesahan pemilik, memadai dengan hanya mengambil biometrik penyerah.
Use the portable fingerprint scanner and MyKad reader to retrieve data of landowner and then download the data at the SELAMAT Counter.