header bm

soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

LOGO Jata

search
search
Latar Belakang

Sebelum di kenali dengan nama Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Kelantan, jabatan ini dikenali dengan nama Unit Khas Bergerak (UKB) yang ditubuhkan pada tahun 1979 untuk menjalankan proses pengambilan tanah dan pentadbiran tanah persekutuan yang diketuai oleh 3 orang Penolong Pengarah. Manakala unit pembahagian pusaka kecil beroperasi di Pejabat Daerah dan Jajahan di beberapa buah daerah di negeri Kelantan iaitu di daerah Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh. Pada tarikh 01.03.1997, atas arahan daripada ibu pejabat, JKPTG Negeri Kelantan secara rasminya diletakan di bawah satu bumbung Unit Khas Bergerak (Unit Pengambilan Tanah dan Unit Tanah Persekutuan), Unit Penguatkuasaan dan Penyewaan Unit Pusaka Kecil, Unit Akta Penanaman Padi telah digabungkan dan diletakkan dibawah satu bumbung serta di tubuhkan Unit Pentadbiran Dan Kewangan dan di pertanggungjawabkan kepada pengarah Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Negeri Kelantan.

Fungsi
  • Menjalankan Tugas Pengambilan Tanah mengikut Akta Pengambilan Tanah ,1960 dan mempastikan proses pengambilan dapat diselesaikan supaya projek- projek pembangunan dijalankan mengikut jadual
  • Membantu pengeluaran hakmilik sambungan melalui Permohonan Ukur yang dibuat selepas proses pengambilan 
    Tanah selesai
  • Memantau Tanah Rizab dan Tanah Milik Persekutuan.
  • Memantau Hakmilik bagi Tanah Persekutuan
  • Memproses permohonan pembahagian pusaka kecil

 

Objektif, Misi dan Visi
Objektif: 
  • Mempertingkatkan Sistem Pengurusan dan Perundangan Tanah Supaya Cekap dan Bermutu Di Seluruh Negara Selaras Dengan Dasar Pembangunan Negara
  • Meningkatkan Kecekapan Sistem Operasi Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian Pusaka, Pengambilan Tanah, Penguatkuasaan dan Kemajuan Pengurusan dan Perundangan
  • Menggerak dan Memimpin Usaha-usaha Pembaharuan Dalam Pentadbiran Tanah Supaya Dapat Menyampaikan Perkhidmatan Yang Cekap, Berkesan, Produktif dan Berkualiti

Objektif Unit Pengambilan Tanah

  • Mempercepatkan proses permohonan pengambilan tanah yang dikemukakan oleh Kementerian, Jabatan Persekutuan dan Negeri;
  • Menjelaskan bayaran pampasan dan dalam keadaan-keadaan tertentu mendepositkannya di Mahkamah atau Amanah Raya Berhad yang mana berkenaan dalam tempoh genap masa;
  • Membuat permohonan ukur kepada JUPEM untuk mengeluarkan hakmilik sambungan (jika berkaitan ) selepas proses pengambilan selesai;
  • Merujukkan kes-kes rayuan ke Mahkamah yang dibuat di bawah Seksyen 37(1)(a) - (d) Akta Pengambilan Tanah.

Objektif Unit Pentadbiran & Kewangan

  • Menentukan bahawa semua pelaksanaan urusan perkhidmatan, pentadbiran dan tatacara kewangan dipraktikan bersesuaian dengan kehendak Perintah- Perintah Am serta Tatacara Kewangan yang dikemaskini dari semasa kesemasa.

Objektif Unit Harta Tanah Persekutuan

  • Merekod,mengemaskini dan mengawal fail- fail induk Harta Tanah Persekutuan
  • Mengemaskini dan mengawal Tanah Milik /Rizab Persekutuan dan Tanah A.A Persekutuan /Fail- fail permohonan pemberimilikan atau perizapan tanah PTP dan fail cukai Tanah Persekutuan
  • Menyediakan Laporan Bulanan Kerja- Kerja Pasukan Petugas Khas (Taskforce)
  • Untuk menyelesaikan seberapa banyak kes permohonan pembahagian pusaka kecil dalam jangka masa yang secepat- cepatnya serta mengurangkan perbelanjaan dan kesusahan kepada rakyat disamping memberi penerangan yang jelas dan khidmat nasihat kepada waris- waris yang bakal menuntut pembahgian pusaka / Surat Tadbir.

Objektif Unit Pembahagian Pusaka

  • Mengemaskan Dokumen Hakmilik Daftar dengan pemilik-pemilik gantian (successive benefeciaries)
  • Untuk meningkatkan pengetahuan dan menyedarkan orang ramai tentang betapa pentingnya tuntutan pusaka dibuat dalam tempoh 6 bulan daripada tarikh mati.
any_module

Pilihan Bahasa:

Bahasa Lain:
Klik di sini

article
any_module

Saiz Tulisan :

A- A A+

Warna Tema : 
color green  color red  color blue