header bm

soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

LOGO Jata

search
search

BAHAGIAN PEMBAHAGIAN PUSAKA (BPP)

PENGURUSAN PUSAKA KECIL
Tempoh Perkara Piagam Kaedah Pengukuran Jumlah Dilaksana Mengikut Sasaran Jumlah Tidak Mencapai Sasaran Peratusan Pencapaian & Ulasan Tindakan Bahagian
Okt 2019 hingga Dis 2019 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (1,536)
989 547 64.38% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Okt 2019 hingga Dis 2019 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah;
Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan
Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah; Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan (20,111 kes) 18,263 1,848 92.60% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Jul 2019 hingga Sep 2019 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (2,631 kes)
2,421 210 92.01% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Jul 2019 hingga Sep 2019 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah;
Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan
Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah; Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan (18,536 kes) 17,869 667 96.40% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Apr 2019 hingga Jun 2019 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (1,753 kes)
1,532 221 87.39% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Apr 2019 hingga Jun 2019 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah;
Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan
Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah; Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan (20,123 kes) 20,000 123 99.38% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Jan 2019 hingga Mac 2019 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (1,519 kes)
Sejumlah 1, 311 kes berjaya diselesaikan dalam tempoh empat (4) bulan daripada keseluruhan kes berjumlah 1,519 208 86.30% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Jan 2019 hingga Mac 2019 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah;
Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan
Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah; Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan (16152 kes) 16023 129 99.20% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Okt 2018 hingga Dis 2018 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah;
Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan
Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah; Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan (15312 kes) 15136 276 98.85% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Okt 2018 hingga Dis 2018 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (1,819 kes)
Sejumlah 2, 316 kes berjaya diselesaikan dalam tempoh empat (4) bulan daripada keseluruhan kes berjumlah 2,599 243 90.50% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Jul 2018 hingga Sep 2018 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (1,819 kes)
Sejumlah 2, 316 kes berjaya diselesaikan dalam tempoh empat (4) bulan daripada keseluruhan kes berjumlah 2,599 243 243 Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Jul 2018 hingga Sep 2018 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah;
Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (10,276 kes)
Sejumlah 12,314 kes berjaya diselesaikan dalam tempoh empat (4) bulan daripada keseluruhan kes berjumlah 14,680 2,336 83.88% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Apr 2018 hingga Jun 2018 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah;
Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (10,276 kes)
Sejumlah 11,312 kes berjaya diselesaikan dalam tempoh empat (4) bulan daripada keseluruhan kes berjumlah 14,680 3,368 77.06% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Apr 2018 hingga Jun 2018 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (1,819 kes)
Sejumlah 2,375 kes berjaya diselesaikan dalam tempoh empat (4) bulan daripada keseluruhan kes berjumlah 2,599 224 91.38% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Jan 2018 hingga Mac 2018 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan.
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (1,819 kes)
Sejumlah 1,709 kes berjaya diselesaikan dalam tempoh empat (4) bulan daripada keseluruhan kes berjumlah 2,599 110 65.90% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Jan 2018 hingga Mac 2018 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah;
Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 (empat) bulan
70%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat (4) bulan (10,276 kes)
Sejumlah 6,887 kes berjaya diselesaikan dalam tempoh empat (4) bulan daripada keseluruhan kes berjumlah 14,680 3,389 46.90% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Okt 2017 hingga Dis 2017 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 3 (tiga) bulan.
60%
Jumlah kes selesai dalam tempoh tiga (3) bulan (13,397 kes)
13153 244 98.17% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Jul 2017 hingga Sep 2017 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 3 (tiga) bulan.
60%
Jumlah kes selesai dalam tempoh tiga (3) bulan (13,397 kes)
12562 835 93.80% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Jul 2017 hingga Sep 2017 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah;
Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan.
80%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat setengah (4 ) bulan (15312 kes)
14111 1201 92.10% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Apr 2017 hingga Jun 2017 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah;
Permohonan baru (seksyen 8 Akta 98) dalam tempoh 4 bulan.
80%
Jumlah kes selesai dalam tempoh empat setengah (4 ) bulan (14,103 kes)
11,252 2851 79.78% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)
Apr 2017 hingga Jun 2017 Menyelesaikan kes yang tidak bermasalah:
Permohonan berikutnya (Seksyen 17 Akta 98) dalam tempoh 3 (tiga) bulan.
60%
Jumlah kes selesai dalam tempoh tiga (3) bulan (16,755 kes)
13045 3710 77.86% Bahagian Pembahagian Pusaka (BPP)

BAHAGIAN HARTA TANAH PERSEKUTUAN (BHTP)

 
Bayaran Cukai
Tempoh Perkara Piagam Kaedah Pengukuran Jumlah Dilaksana Mengikut Sasaran Jumlah Tidak Mencapai Sasaran Peratusan Pencapaian & Ulasan Tindakan Bahagian
Okt 2019 hingga Dis 2019 Memastikan bayaran cukai-cukai tanah milik Persekutuan dijelaskan sebelum 31 Mei bagi semua negeri kecuali Kelantan (30 Jun) dan bagi Sarawak mengikut tempoh matang yang ditetapkan Maklumat cukai tanah yang yang diperolehi daripada JKPTG Negeri dan PTG Negeri. BHTP membuat semakan semula bagi memastikan hanya tanah-tanah yang yang telah didaftarkan di atas nama PTP sahaja yang akan dibayar. Jumlah cukai yang dituntut awal tahun 2019 RM208,305,763.62 Jumlah akhir yang dibayar pada suku ke-4 RM234,276,959.41** (**Jumlah akhir termasuk pembayaran denda lewat, Notis 6A dan tuntutan-tuntutan cukai tambahan dari PBN) Tiada 100% Bahagian Harta Tanah Persekutuan (BHTP)
Jul 2019 hingga Sep 2019 Memastikan bayaran cukai-cukai tanah milik Persekutuan dijelaskan sebelum 31 Mei bagi semua negeri kecuali Kelantan (30 Jun) dan bagi Sarawak mengikut tempoh matang yang ditetapkan 2,531 2,111 420 83.10% Bahagian Harta Tanah Persekutuan (BHTP)
Apr 2019 hingga Jun 2019 Memastikan bayaran cukai-cukai tanah milik Persekutuan dijelaskan sebelum 31 Mei bagi semua negeri kecuali Kelantan (30 Jun) dan bagi Sarawak mengikut tempoh matang yang ditetapkan 2,153 1,967 186 91.36% Bahagian Harta Tanah Persekutuan (BHTP)
Jan 2019 hingga Mac 2019 Memastikan bayaran cukai-cukai tanah milik Persekutuan dijelaskan sebelum 31 Mei bagi semua negeri kecuali Kelantan (30 Jun) dan bagi Sarawak mengikut tempoh matang yang ditetapkan 945 936 9 99.00% Bahagian Harta Tanah Persekutuan (BHTP)
Okt 2018 hingga Dis 2018 Memastikan bayaran cukai-cukai tanah milik Persekutuan dijelaskan sebelum 31 Mei bagi semua negeri kecuali Kelantan (30 Jun) dan bagi Sarawak mengikut tempoh matang yang ditetapkan 1,683 1,503 180 89.30% Bahagian Harta Tanah Persekutuan (BHTP)
Jul 2018 hingga Sep 2018 Memastikan bayaran cukai-cukai tanah milik Persekutuan dijelaskan sebelum 31 Mei bagi semua negeri kecuali Kelantan (30 Jun) dan bagi Sarawak mengikut tempoh matang yang ditetapkan 857 769 88 89.73% Bahagian Harta Tanah Persekutuan (BHTP)
Apr 2018 hingga Jun 2018 Memastikan bayaran cukai-cukai tanah milik Persekutuan dijelaskan sebelum 31 Mei bagi semua negeri kecuali Kelantan (30 Jun) dan bagi Sarawak mengikut tempoh matang yang ditetapkan 2,923 1,513 1,410 51.76% Bahagian Harta Tanah Persekutuan (BHTP)
Jan 2018 hingga Mac 2018 Memastikan bayaran cukai-cukai tanah milik Persekutuan dijelaskan sebelum 31 Mei bagi semua negeri kecuali Kelantan (30 Jun) dan bagi Sarawak mengikut tempoh matang yang ditetapkan 2761 789 1972 28.60% Bahagian Harta Tanah Persekutuan (BHTP)

BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN (BKP)

Pengurusan Pentadbiran Dan Kewangan
Tempoh Perkara Piagam Kaedah Pengukuran Jumlah Dilaksana Mengikut Sasaran Jumlah Tidak Mencapai Sasaran Peratusan Pencapaian & Ulasan Tindakan Bahagian
Okt 2018 hingga Dis 2018 Pengurusan pembayaran dalam tempoh tidak melebihi 10 hari bekerja Masa (bilangan hari/sukuan) 1637 bilangan baucar Tiada 100.00% Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP)
Julai 2019 hingga Sep 2019 Pengurusan pembayaran dalam tempoh tidak melebihi 10 hari bekerja Masa (bilangan hari/sukuan) 1723 bilangan baucar Tiada 100.00% Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP)
April 2019 hingga Jun 2019 Pengurusan pembayaran dalam tempoh tidak melebihi 10 hari bekerja Masa (bilangan hari/sukuan) 1523 bilangan baucar Tiada 100.00% Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP)
Jan 2019 hingga Mac 2019 Pengurusan pembayaran dalam tempoh tidak melebihi 10 hari bekerja Masa (bilangan hari/sukuan) 1301 bilangan baucar Tiada 100.00% Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP)
Okt 2018 hingga Dis 2018 Pengurusan pembayaran dalam tempoh tidak melebihi 10 hari bekerja Masa (bilangan hari/sukuan) 2064 bilangan baucar 2 bilangan baucar 99.90% Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP)
Jul 2018 hingga Sep 2018 Pengurusan pembayaran dalam tempoh tidak melebihi 10 hari bekerja Masa (bilangan hari/sukuan) 1121 bilangan baucar Tiada 100.00% Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP)
Apr 2018 hingga Jun 2018 Pengurusan pembayaran dalam tempoh tidak melebihi 10 hari bekerja Masa (bilangan hari/sukuan) 1482 bilangan baucar Tiada 100.00% Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP)
Jan 2018 hingga Mac 2018 Pengurusan pembayaran dalam tempoh tidak melebihi 10 hari bekerja Masa (bilangan hari/sukuan) 1536 bilangan baucar Tiada 100.00% Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP)

BAHAGIAN PASUKAN PETUGAS KHAS (BPPK)

Pengurusan Urusniaga Tanah
Tempoh Perkara Piagam Kaedah Pengukuran Jumlah Dilaksana Mengikut Sasaran Jumlah Tidak Mencapai Sasaran Peratusan Pencapaian & Ulasan Tindakan Bahagian
Okt 2019 hingga Dis 2019 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan Okt = 97.84%
Nov = 97.94%

Tiada 100.00% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
Jul 2019 hingga Sep 2019 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan Jul = 98.33%
Ogos = 97.94%
Sep = 98.55%

Tiada 100.00% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
April 2019 hingga Jun 2019 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan April = 97.24%
Mei = 97.43%
Jun = 97.05%

Tiada 100.00% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
Jan 2019 hingga Mac 2019 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan Jan = 97.85%
Feb = 97.73%
Mac = 97.19%

Tiada 100.00% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
Okt 2018 hingga Dis 2018 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan Oktober = 96.95%
November = 96.77%
Disember = 93.93%
Tiada 100.00% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
Jul 2018 hingga Sep 2018 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan Julai = 95.63%
Ogos = 93.37%
September = 91.75%
Tiada 100.00% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
Apr 2018 hingga Jun 2018 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan April = 96.65%
Mei = 96.28%
Jun = 97.36%
Tiada 100.00% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
Jan 2018 hingga Mac 2018 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan Jan = 96.64%
Feb = 96.09%
Mac = 95.58%

92% Jumlah pendaftaran yang boleh dibuat dalam satu hari

Tiada 95.58% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
Okt 2017 hingga Dis 2017 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan Oktober = 96.7
November = 92.1
Disember = 93.8
Tiada 100.00% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
Jul 2017 hingga Sep 2017 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan Julai = 93.5%
Ogos = 95.7%
September = 94.5%
Tiada 100.00% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
Apr 2017 hingga Jun 2017 Memantau bagi memastikan 90% pendaftaran urusniaga tanah diselesaikan dalam tempoh 1 hari bekerja Prestasi secara sukuan April = 91.07%
Mei = 92.30%
Jun = 93.06%
Tiada 100.00% Bahagian Pasukan Petugas Khas (BPPK)
 
**Nota :
Dalam menentukan sasaran pencapaian bulanan untuk bulan seterusnya bagi Piagam Pelanggan yang berkaitan dengan Tanah Persekutuan, BHTP menggunakan kaedah yang mana pencapaian sebenar pada bulan sebelumnya akan menjadi kayu ukur untuk menentukan sasaran bagi bulan yang akan datang. Sebagai contoh, jika pencapaian sebenar pada bulan Januari adalah sebanyak 50 ~unit~, maka secara automatiknya sasaran pada bulan berikutnya iaitu bulan Februari adalah 40 ~unit~. Jika pada bulan Februari sasaran 50 ~unit~ tersebut gagal dicapai, maka ianya akan kekal menjadi sasaran untuk bulan Mac atau bulan-bulan yang akan datang selagi sasaran 50 ~unit~ tiu tidak tercapai. Jika sasaran 50 ~unit~ berjaya dicapai atau dilepasi, maka angka baru yang lebih tinggi ini akan menjadi sasaran bagi bulan berikutnya.
any_module

Pilihan Bahasa:

Bahasa Lain:
Klik di sini

article
any_module

Saiz Tulisan :

A- A A+

Warna Tema : 
color green  color red  color blue