Latar Belakang
- Mula ditubuhkan pada bulan 4 tahun 1979 & dikenali dengan nama Unit Khas Bergerak (UKB).
- Pejabat pertama bertempat di Bangunan Syed Shabuddin, & berpindah ke rumah kedai 2 tingkat sebelum ditempatkan di Wisma Peladang pada tahun 1999 sehingga sekarang.
- Nama UKB ditukar ke Jabatan Ketua Pengarah Tanah & Galian Persekutuan (JKPTG) Pulau Pinang pada tahun 2000.
- JKPTG Pulau Pinang mula beroperasi dengan bilangan kakitangan seramai 16 orang & bilangannya meningkat sehingga 47 orang pada tahun 2008.
- Mempunyai 5 unit iaitu Unit Pengambilan Tanah, Unit Tanah Persekutuan / Akta Padi, Unit Pentadbiran dan Kewangan, Unit Teknologi Maklumat dan Unit Pembahagian Pusaka
Fungsi
Fungsi Unit Pentadbiran Dan Kewangan
- Menerima waran peruntukan daripada Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Ibu Pejabat dan menghantar waran tersebut ke Jabatan Akauntan Negara Malaysia, cawangan Negeri melalui sistem e-SPKB.
- Melaksanakan dan mematuhi pengendalian tatacara sistem e-SPKB.
- Mewujudkan dan mengemaskini maklumat penerima bayaran perseorangan/individu atau maklumat pembekal di dalam sistem e-SPKB.
- Menerima, menyemak dan menyediakan baucer bayaran perjalanan kakitangan, bil-bil perbelanjaan jabatan dan panjar wang runcit.
Fungsi Unit Pengambilan Tanah
- Membantu pengeluaran hakmilik sambungan melalui Permohonan Ukur yang di buat selepas proses pengambilan tanah selesai.
- Merujukkan ke Mahkamah kes – kes bantahan yang dibuat di bawah Seksyen 37(1) (a) – (d) Akta Pengambilan Tanah 1960.
- Mendapat Kelulusan Y.B. Menteri mengenai Pembatalan Kawasan Penempatan Berkelompok.
- Mendapatkan hakmilik daripada Pihak Berkuasa Negeri ke atas tanah yang dibuat pengambilan.
- Pengawasan ke atas penggunaan dan pencerobohan tanah rizab milik persekutuan.
- Mendapat tanah bagi maksud Persekutuan melalui proses pengambilan tanah.
- Terima permohonan daripada Kementerian, Jabatan Persekutuan atau Agensi yang memohon
- Laporan Tanah.
- Menyediakan Kertas Pengesyoran Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.
- Warta.
- Borang E & F.
- Pembicaraan / Award Pampasan / Perintah.
- Borang K.
- Kemaskini Buku Rujukan 1/188
Fungsi Unit Tanah Persekutuan
- Membuat pemantauan kemajuan pengurusan tanah persekutuan, pajakan dan pengambilan, penguatkuasaan dan kutipan hasil.
- Memastikan kecekapan dan keberkesanan Pengurusan Tanah meliputi aspek-aspek penyimpanan rekod yang lengkap dan kemaskini.
- Memastikan Harta Tanah Persekutuan dan kepentingannya diurus dengan cekap dan berkesan.
- Memastikan bahawa setiap permohonan ke Mahkamah adalah sempurna dan tidak melakukan apa-apa kesalahan yang akan melambatkan atau menyusahkan di pihak Mahkamah.
Fungsi Unit Teknologi Maklumat
- Menentukan kaedah penyelenggaraan perkakasan dan perisian dengan meneliti manual atau dokumentasi yang disediakan bersama perkakasan dan perisian.
- Menyediakan jadual penyelenggaraan berdasarkan perkakasan dan perisian. Kenalpasti skop dan jadual penyelenggaraan selaras dengan perjanjian kontrak.
- Menentukan konfigurasi rangkaian komputer yang digunakan.
- .Menyediakan buku log (aduan) bagi setiap aduan kerosakan yang diterima dari pengguna.
- Mendapatkan alat ganti dari pembekal.
- Menjalankan kerja-kerja peningkatan upaya komputer seperti menambah ingatan, Graphic Card dan lain-lain peralatan komputer.
- Melaksanakan pelarasan system berkaitan dengan sistem rangkaian (<em>Networking</em>).
- Memberi khidmat nasihat secara online apabila menerima aduan mengenai kerosakan kecil.
- Membuat laporan pelupusan untuk tujuan pelupusan kelengkapan IT yang rosak / tidak digunakan lagi.
Fungsi Unit Pembahagian Pusaka
- Menyelenggarakan semua kes pembahagian pusaka kecil yang bernilai tidak lebih daripada RM 2,000,000.00 di bawah Akta ( Pembahagian ) Harta Pusaka Kecil 1955, ( Akta 98 ).
- Menyelenggarakan semua kes permohonan terkemudian di bawah Seksyen 17 (Akta 98).
- Menyelenggarakan semua urusan Lelongan Awam selain daripada urusan tender antara waris – Seksyen 15 (c) dan (d) (Akta 98).
- Melaksanakan kehendak Seksyen 16 (3) dan (4) (Akta 98) - menguruskan wang diperolehi disimpan dengan Amanah Raya Berhad.
- Menguruskan tindakan ke Mahkamah Tinggi di bawah Seksyen 29 Peraturan 10 Peraturan Pembahagian Pusaka kecil 1955.
- Menyiasat daftar – daftar hakmilik di Pejabat Tanah untuk menentukan pemilikan tanah yang tuan punya telah meninggal dunia sebagai memenuhi Seksyen 18 (Akta 98).
Objektif, Misi dan Visi
Objektif:
- Mempertingkatkan Sistem Pengurusan dan Perundangan Tanah Supaya Cekap dan Bermutu di Seluruh Negara Selaras Dengan Dasar Pembangunan Negara.
- Meningkatkan Kecekapan Sistem Operasi Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian Pusaka, Pengambilan Tanah, Penguatkuasaan dan Kemajuan Pengurusan dan Perundangan.
- Menggerak dan Memimpin Usaha-usaha Pembaharuan Dalam Pentadbiran Tanah Supaya dapat Menyampaikan Perkhidmatan Yang Cekap, Berkesan, Produktif dan Berkualiti.
Piagam Pelanggan
- Mendaftar permohonan pengambilan tanah yang diterima dalam tempoh 2 hari bekerja dari tarikh penerimaan.
- Menyediakan dan mengeluarkan notis siasatan (Borang E) dalam tempoh 7 hari dari tarikh terima surat pengesahan penandaan atas tanah telah dibuat dan menyerahantar Borang E kepada orang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari notis awam ditampal (15 notis 1 hari / 1 penghantar notis)
- Mengadakan siasatan berhubung pengambilan tanah dalam tempoh 30 hari dari tarikh notis awam (Borang E)Menyediakan award pampasan bertulis (Borang G) di hadapan orang berkepentingan dalam tempoh 7 hari dari tarikh perbicaraan dibuat.
- Menyediakan dan menghantar notis award dan tawaran pampasan (Borang H) dalam tempoh 3 hari selepas tarikh Borang G disediakan.
- Mengambil milik tanah dengan rasmi melalui pengeluaran Borang K tidak lebih dari 14 hari dari tarikh pengeluaran Borang H atau dari tarikh Borang I (mengikut mana yang berkenaan) dan mengemukakan salinannya kepada pendaftar hakmilik untuk endosan dalam masa tidak lebih dari 7 hari dari tarikh pengeluaran Borang K.
- Menunjukkan bantahan ke mahkamah dalam tempoh 2 bulan dari tarikh Borang N yang lengkap diterima.
- Mengemukakan Permintaan Ukur (PU) bagi pengambilan sebahagian tanah (hakmilik tetap) kepada Jabatan Ukur (JUPEM) dalam masa 2 minggu dari tarikh endosan Borang K atau dari tarikh terima Sijil Ukur Percuma yang mana terkemudian.