- Mula berfungsi sebagai Unit Khas Bergerak, Melaka pada tahun 1979 dan ditempatkan di Wisma Persekutuan, Jalan Hang Tuah, Melaka.
- Mula beroperasi sebagai sebuah Jabatan Persekutuan di peringkat negeri mulai Februari 2000 dan dikenali sebagai Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan (JKPTG) Negeri Melaka.
- Skop dan fungsi JKPTG (P) Negeri Melaka meliputi aktiviti-aktiviti pengambilan tanah untuk projek-projek Kerajaan Persekutuan dan Badan Berkanun Persekutuan, pengurusan tanah Kerajaan Persekutuan termasuk tindakan penguatkuasaan dan juga pusaka kecil.
1. Unit Pengambilan Tanah
Memproses, menyelaras dan memastikan urusan pengambilan tanah diuruskan mengikut APT 1960, Kaedah Pengambilan Tanah 1998 dan undang-undang serta peraturan-peraturan yang berkaitan pentadbiran tanah
2. Unit Tanah Persekutuan
Memastikan kecekapan dan keberkesanan Pengurusan Tanah meliputi aspek-aspek penyimpanan rekod yang lengkap dan kemaskini, pemantauan kemajuan pengurusan tanah Persekutuan, pajakan dan pengambilan, penguatkuasaan dan kutipan hasil.
3. Unit Pentadbiran Dan Kewangan
Memberi khidmat sokongan urusan pentadbiran, kewangan dan perkhidmatan.
4. Unit Pembahagian Harta Pusaka
Menguruskan Penyelesaian Harta Pusaka Kecil.
5. Unit Teknologi Maklumat
Peranan Utama Unit Teknologi Maklumat adalah bertanggungjawab sepenuhnya keatas pelaksanaan projek komputeriasasi di JKPTG Melaka, memastikan semua keperluan dan kemudahan teknologi maklumat yang merangkumi perkakasan, perisian, rangkaian dan infrastruktur ICT di JKPTG Melaka diurus dan ditadbir secara tepat mengikut keperluan dan selamat bagi menyokong pencapaian objektif JKPTG Melaka.
- Mewujudkan Pengurusan Tanah Negara Yang Cemerlang Selaras Dengan Hasrat Pembangunan Negara
- Ke Arah Pengurusan Tanah Negara Yang Cemerlang, Gemilang Dan Terbilang
- Mempertingkatkan Sistem Pengurusan Dan Perundingan Tanah Supaya Cekap Dan bermutu di Seluruh Negara Selaras Dengan Dasar Pembangunan Negara
- Meningkat Kecekapan Pengurusan Tanah Persekutuan, Penyelesaian Pembahagian Pusaka, Pengambilan Tanah dan Penguatkuasaan.
- Membawa risalat yang lengkap untuk pertimbangan Pihak Berkuasa Negeri (PBN) ke Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) dalam tempoh 30 hari bekerja.
- Permohonan Pembangunan Tanah diproses dalam tempoh 30 hari bekerja daripada tarikh permohonan lengkap diterima dari Pentadbir Tanah Daerah (PTD) sehingga diangkat ke Mesyuarat Jawatankuasa Pecah Sempadan dan Belah Bahagi Tanah (JKBB).
- Permohonan Kebenaran Pindahmilik :
- Kelulusan Pengarah Tanah dan Galian Melaka (PTG)
- Diproses dalam tempoh 21 hari bekerja daripada tarikh permohonan lengkap diterima dari Pentadbir Tanah Daerah (PTD) sehingga kelulusan PTG.
- Kelulusan YAB Ketua Menteri Melaka
- Diproses dalam tempoh 30 hari bekerja daripada tarikh permohonan lengkap diterima dari Pentadbir Tanah Daerah (PTD) sehingga dihantar ke pejabat YAB Ketua Menteri.
- Kelulusan Pengarah Tanah dan Galian Melaka (PTG)
- Memorandum kepada YAB Ketua Menteri bagi permohonan Serah Beri Milik Semula (SBMS) yang lengkap diterima daripada PTD hingga maklum keputusan kepada PTD dalam tempoh 60 hari bekerja.
- Pendaftaran Urusniaga dan Bukan Urusniaga akan diproses dalam tempoh 7 hari bekerja.
- Mengurus untuk mendapatkan pertimbangan Pihak Berkuasa Negeri mengenai pengambilan tanah di bawah Seksyen 3(1)(b) dan 3(1)(c) Akta Pengambilan Tanah 1960 sehingga tindakan pewartaan dalam tempoh 150 hari bekerja.
- Pengurusan Strata melibatkan permohonan Pecah Bahagian Bangunan (Hakmilik Strata) akan diproses daripada tarikh perserahan permohonan lengkap hingga didaftarkan dalam tempoh 70 hari bekerja (urusan di PTGM sahaja).
- Keputusan mengenai rayuan bayaran ansuran cukai tanah akan dimaklumkan kepada PTD dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan diterima.
- Maklumbalas terhadap pertanyaan dan aduan awam akan diberi dalam tempoh 7 hari bekerja.