26. Bagaimanakah pemilik petak boleh menyemak urusan cukai petak dan bayaran cukai?
Home
26. Bagaimanakah pemilik petak boleh menyemak urusan cukai petak dan bayaran cukai?
Pemilik petak boleh menyemak urusan cukai petak dan bayaran cukai seperti berikut:
Semakan Cukai Petak
Semakan cukai petak boleh dilaksanakan di portal e-hasil Pejabat Pengarah Tanah dan Galian (PTG) Negeri/hadir ke mana-mana kaunter hasil Pejabat Tanah dan Daerah (PTD) seluruh negeri atau di kaunter hasil PTG Negeri untuk mendapatkan bil.
Untuk semakan dan bayaran cukai petak, maklumat berikut diperlukan:
(i) No. Akaun Cukai Petak (tertera di dalam salinan bil cukai petak); atau
(ii) Maklumat Hakmilik (No. Hakmilik, No. Lot, No. Petak, Mukim).
Bayaran Cukai Petak
Bil cukai petak akan dikeluarkan oleh PTG/PTD atas nama pemilik petak sebagaimana yang didaftarkan dalam dokumen hakmilik strata. Setelah menerima bil cukai petak, maka bayaran tersebut boleh dijelaskan di PTG/PTD di mana hartanah tersebut terletak atau apa-apa cara pembayaran yang telah disediakan oleh Pihak Berkuasa Negeri (PBN). Bagi Pejabat Tanah yang tidak lagi mengeluarkan bil, semakan boleh dilaksanakan melalui portal Pejabat Tanah.
PERKHIDMATAN MEREKA BENTUK, MENCETAK, MEMBEKAL DAN MENGHANTAR PELBAGAI PERCETAKAN BAGI KEGUNAAN JABATAN KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN IBU PEJABAT (SH02/2025)
PERKHIDMATAN PENYEWAAN, PEMBEKALAN, PENGHANTARAN DAN PENYELENGGARAAN TIGA (3) UNIT MESIN PENYALIN DIGITAL HITAM PUTIH DAN WARNA DUTI SEDERHANA (MEDIUM DUTY) TERMASUK BACAAN METER UNTUK JABATAN KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN NEGERI MELAKA
PERKHIDMATAN PEMBERSIHAN RUANG PEJABAT BAGI UNIT PEMBAHAGIAN PUSAKA SUNGAI PETANI, JABATAN KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN NEGERI KEDAH (SH07/2025)
PERKHIDMATAN PENYEWAAN, PEMBEKALAN, PENGHANTARAN, PENYELENGGARAAN DAN BACAAN METER EMPAT (4) UNIT MESIN PENYALIN DIGITAL HITAM PUTIH (HEAVY DUTY) JABATAN KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN NEGERI SEMBILAN (SH05/2025)