- Perkhidmatan kaunter lebih mesra-pelanggan – ubahsuai kaunter dan single point of contact.
- Pelanggan boleh mendapat maklumat dan perkhidmatan secara ‘on-line’.
- Kemudahan pelanggan bayar cukai tanah di pusat bayaran setempat (seperti di Pejabat Pos, Kedai Telekom),
- Bayaran cukai tanah boleh dibuat dimana-mana pejabat tanah di dalam negeri berkenaan dan secara on-line.
- Pelanggan mendapat khidmat lebih cepat dan cekap.
- Urusan Permintaan Ukur dan cetakan Pelan Akui dapat dibuat secara on-line antara pentadbir tanah dan JUPEM.
- Ulasan Jabatan Teknikal dapat dipercepat dengan bantuan MyGDI.
- Prosesan urusan dalaman melalui komputer dapat dibuat dengan lebih mudah dan cepat.
- Memudahkan proses membuat keputusan.
- Memudahkan pengawalan dan pemantauan ke atas prosesan.
- Penguatkuasaan lebih mudah dibuat dengan maklumat tersedia daripada sistem.
- Penambahan hasil Negeri dan Persekutuan.