Laman web JKPTG boleh dilayari melalui telefon bimbit dan gajet mudahalih anda.
Sila layari www.jkptg.gov.my
JKPTG Negeri Terengganu dahulunya dikenali sebagai Unit Khas Bergerak(UKB) yang ditubuhkan sebagai Bahagian yang penting dalam organisasi Jabatan Tanah Persekutuan yang dikawal dan diawasi secara langsung oleh Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan.
Tiga Unit telah ditubuhkan pada April 1979 dan ketiga-tiga unit ini asalnya ditumpangkan di Pejabat Tanah Kuala Terengganu sehinggalah satu Unit dipindahkan ke Daerah Besut ekoran permintaan Kementerian Pertanian untuk menempatkan satu Unit Pengambilan Tanah di KETARA. Dua Unit yang lain kemudiannya berpindah ke Wisma MAIDAM mulai Julai 1992. Sehinggalah pada November 2003, selepas wujudnya JKPTG Negeri Terengganu, ia berpindah sekali lagi ke bangunan Kuala Terengganu Business Centre sehingga hari sekarang.
Sebagai penggerak utama pengurusan pentadbiran tanah meliputi :
Visi
Peneraju kecemerlangan pengurusan pentadbiran tanah dan pusaka ke arah kemakmuran bersama menjelang 2025
Misi
Memperkukuh sistem pengurusan pentadbiran tanah dan pusaka berasaskan teknologi serta responsif demi kesejahteraan rakyat
Objektif
Kami kakitangan UPT Jabatan Ketua Pengarah Tanah & Galian Negeri berjanji seperti berikut :
Pada asalnya, jabatan ini dikenali sebagai Unit Khas Bergerak (UKB) dan ditubuhkan pada tahun 1979. Mulai tahun 2000, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Pahang diwujudkan secara rasmi di Kuantan (ibu pejabat dan Zon Timur) serta dua buah cawangan iaitu di Temerloh (Zon Tengah) dan di Raub (Zon Barat) dengan dianggotai oleh Unit Pentadbiran dan Kewangan, Unit Pengambilan Tanah, Unit Tanah Persekutuan dan Unit Pembahagian Pusaka Kecil.
JKPTG Kuantan telah memulakan operasi di Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Negeri Pahang. Memandangkan pertambahan bilangan pegawai dan kakitangan, pada tahun 2000 Jabatan ini telah berpindah ke Jalan Teluk Sisek. Jabatan ini mempunyai seramai 29 orang kakitangan iaitu 23 orang di Unit Pengambilan Tanah dan 6 orang di Unit Pusaka. Cawangan Temerloh telah beroperasi di Bangunan Pejabat Daerah Temerloh. Pada tahun 1995 jabatan ini telah berpindah ke Pejabat Felda Temerloh iaitu selama 3 tahun. Kemudiannya sekali lagi telah berpindah ke Bangunan Persekutuan Temerloh, Jalan Merdeka mulai 2 September 2003 sehingga sekarang. Jabatan ini mempunyai seramai 19 orang kakitangan iaitu 12 orang di Unit Pengambilan Tanah dan 7 orang di Unit Pusaka.
Cawangan Raub mula beroperasi di Pejabat Tanah dan Daerah Raub. Pada tahun 1984 JKPTG Raub telah berpindah ke Pejabat Majlis Daerah Raub dan kemudiannya pada tahun 1991 telah berpindah semula ke Pejabat Tanah dan Daerah Raub. Kini, JKPTG Raub beroperasi di Bangunan Gunasama Persekutuan Raub sejak tahun 1996. Ia mempunyai seramai 14 orang kakitangan iaitu 9 orang dari Unit Pengambilan Tanah manakala seramai 5 orang dari Unit Pusaka.
1. Unit Pengambilan Tanah
2. Unit Tanah Persekutuan
3. Unit Pentadbiran & Kewangan
Pentadbiran
Kewangan
Unit Task Force
Unit Komputer
Unit Khas Bergerak Perlis ditubuhkan pada 1.1.1979 pada awalnya Unit Khas Bergerak bersama Unit Pembahagian Pusaka Kecil ditempatkan di Pejabat Tanah dan Galian Perlis di Bangunan Dato’ Mahmud Mat. Manakala Unit Akta Penanam Padi yang ditubuhkan pada tahun 1970 yang ditumpangkan di Pejabat Tanah dan Galian Negeri berpindah ke Tingkat 1 Bangunan Persekutuan Lama sehingga bulan Jun 1998. Pada tahun 1985 Pejabat Tanah dan Galian Perlis telah berpindah ke bangunan sendiri di Jalan Penjara bersama-sama dengan Unit Khas Bergerak dan Unit Pembahagian Pusaka Kecil.
Pada bulan Julai 1998, ketiga-tiga Unit iaitu Unit Khas Bergerak, Unit Pembahagian Pusaka Kecil dan Unit Akta Penanam Padi telah diarah untuk berpindah di Tingkat 7, Bangunan Persekutuan, Persiaran Jubli Emas, Kangar. Perpindahan ketiga- tiga unit ini adalah berkonsepkan ` Pentadbiran Di Bawah Satu Bumbung ‘ dan dinamakan Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Cawangan Negeri yang diketuai oleh seorang Pengarah Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Perlis.Kini Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Negeri Perlis mempunyai sebanyak 28 orang kakitangan.
Objektif Unit Pengambilan Tanah
Menguruskan permohonan pengambilan tanah dengan cekap dan teratur bagi memastikan:-
Objektif Unit Tanah Persekutuan
Objektif Unit Tanah Persekutuan
Kami kakitangan UPT Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Berjanji seperti berikut:-
1. Unit Pengambilan Tanah
Memproses, menyelaras dan memastikan urusan pengambilan tanah diuruskan mengikut APT 1960, Kaedah Pengambilan Tanah 1998 dan undang-undang serta peraturan-peraturan yang berkaitan pentadbiran tanah
2. Unit Tanah Persekutuan
Memastikan kecekapan dan keberkesanan Pengurusan Tanah meliputi aspek-aspek penyimpanan rekod yang lengkap dan kemaskini, pemantauan kemajuan pengurusan tanah Persekutuan, pajakan dan pengambilan, penguatkuasaan dan kutipan hasil.
3. Unit Pentadbiran Dan Kewangan
Memberi khidmat sokongan urusan pentadbiran, kewangan dan perkhidmatan. Menyelaras hubungan antara Ibu Pejabat dan Unit-Unit Kecil di Negeri.
4. Unit Pembahagian Harta Pusaka
Menguruskan Penyelesaian Harta Pusaka Kecil.
5. Unit Sistem Maklumat
Peranan Utama Unit Sistem Maklumat adalah bertanggungjawab sepenuhnya keatas pelaksanaan projek komputeriasasi di JKPTG.NS, memastikan semua keperluan dan kemudahan teknologi maklumat yang merangkumi perkakasan, perisian, rangkaian dan infrastruktur IT di JKPTG.NS diurus dan ditadbir secara tepat mengikut keperluan dan selamat bagi menyokong pencapaian objektif JKPTG.NS.
Objektif Unit Pengambilan Tanah
Menguruskan permohonan pengambilan tanah dengan cekap dan teratur bagi memastikan:
1.Perlaksanaan projek tanah Persekutuan dapat dilaksanakan mengikut perancangan.
2.Hak semua pihak yang berkepentingan terjamin di sisi undang-undang.
Kami Kakitangan UPT Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Berjanji seperti berikut :
1.Memproses permohonan pengambilan tanah (sehingga pengeluaran Borang H) dalam tempoh 6 bulan dari tarikh terima permohonan yang lengkap oleh agensi pemohon.
2.Mengambil milik tanah dengan rasmi melalui pengeluaran Borang K tidak lebih dari tarikh 14 hari dari tarikh pengeluaran Borang H atau dari tarikh Borang I (mengikut mana yang berkenaan) dan akan mengemukakan salinannya kepada Pendaftar Hakmilik untuk endosan dalam masa tidak lebih dari 7 hari dari tarikh pengeluaran Borang K.
3.Membuat pembayaran pampasan kepada pihak yang berkepentingan / Pemegang Amanah Raya dalam masa 8 hari dari tarikh cek / bayaran (yang lengkap) diterima dari agensi pemohon atau mendepositkannya ke Mahkamah dalam masa 2 minggu dari tarikh pengesahan bahawa pembayaran pampasan berkenaan tidak dapat dibuat kepada yang berhak kerana tidak ada pihak boleh menerimanya atau enggan terima atau ada pertelingkahan.
4.Merujukkan bantahan ke mahkamah dalam tempoh 2 bulan dari tarikh Borang N yang lengkap diterima.
5.Mengemukakan permintaan ukur (PU) bagi pengambilan sebahagian tanah (Hakmilik Tetap) kepada Jabatan Ukur (JUPEM) dalam masa 2 minggu dari tarikh endosan Borang K dari tarikh terima Sijil Ukur Percuma (yang mana terkemudian).
Halaman 4 dari 7
08 Apr 2025
Berita lebih lanjut boleh diperolehi dipautan berikut DISINI...
|