header bm

soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

LOGO Jata

search
search
Design21_BANNER
banner
Peralihan to MyLAND
SystemPeralihan
Design_Banner_BPP_Callcenter
Design_Banner_BPP_Callcenter
previous arrow
next arrow
Slider
  1. Aduan dan Pertanyaan
  2. Permohonan pertukaran alamat pada bil cukai tanah - Permohonan pertukaran alamat pada bil cukai tanah dibangunkan adalah disebabkan terdapat sebilangan bil cukai tanah yang dikembalikan atas sebab alamat yang tidak tepat. Pembayar boleh membuat permohonan untuk pertukaran alamat pada bil cukai tanah untuk diposkan pada setiap akhir tahun.
  3. Bayaran cukai tanah online - Pembayaran cukai tanah yang dibuat ke mana-mana 5 bank yang terpilih boleh di buat melalui sistem ini. Pembayaran boleh dibuat kepada pembayar yang mempunyai akaun portal di Bank yang terlibat.
  4. Semakan status pembayaran cukai tanah - Status pembayaran cukai tanah yang dibuat ke mana-mana 5 bank yang terpilih boleh di semak melalui sistem ini. Ianya akan memaparkan tarikh dan masa pembayaran dibuat serta no resit pembayaran.
  5. MySMS - Perkhidmatan seperti berikut:

 

Alamat PTG :  Taip: PER<Jarak>PTG   

  • Borang Tanah Usaha
Taip     : PER<jarak> DAFTOL<jarak> [emel anda]   
  • Borang Permohonan Dapat Semula TOL
Taip     : PER<jarak> POHONTOL<jarak> [emel anda]
  • Borang Pemberitahuan Darihal Tukar Alamat
Taip     : PER<jarak> TUKAR<jarak> [emel anda]
  • Borang Pindahmilik
Taip     : PER<jarak> PMT<jarak> [emel anda]
  • Borang Gadaian
Taip     : PER<jarak> GADAI<jarak> [emel anda]
  • Info Jumlah Bayaran Setiap Urusan Tanah
Taip     : PER<jarak> INFOBAYAR<jarak> [emel anda] Hantar ke 15888
  1. Bayaran Cukai Tanah - Terdapat 4 kaedah  pembayaran cukai tanah secara online di negeri Perak iaitu bayaran  melalui FPX, Maybank2u, CIMB Clicks, Click Shoppe dan RHB. URL  di bawah hanya untuk bayaran melalui FPX sahaja kerana bayaran melalui bank lain adalah menggunakan pautan ke bank yang berkenaan. 
  2. e-Benar Online - eBenar Online adalah sistem yang membenarkan pengguna membuat permohonan kebenaran pindahmilik secara online dari rumah atau di mana-mana sahaja.
  3. Semakan dan Carian melalui Portal -
  4. Semakan dan carian melalui portal ini membolehkan pengguna menyemak status pembayaran cukai tanah menggunakan no lot dan no hakmilik, menyemak alamat di mana bil cukai dihantar serta menyemak status permohonan kebenaran pindahmilik yang telah dibuat. URL yang terlibat
  

http://tanah.perak.gov.my/ecarian/hasil.php
http://tanah.perak.gov.my/ecarian/hasil2.php
http://tanah.perak.gov.my/ecarian/hasil3.php
http://tanah.perak.gov.my/ecarian/carian_benar.php  

  5. e-Aduan - Sistem eAduan membolehkan pengguna membuat aduan secara online. URL bagi sistem ini
 

  1. Pembayaran dan Semakan cukai - Pembayaran cukai online adalah melalui internet banking iaitu Maybank2U.com dan semakan cukai tanah boleh dibuat melalui halaman web http://cukaiptg.terengganu.gov.my/isolar10.

     

  2. e-AduaneAduan merupakan sistem aduan untuk rakyat Terengganu yang diuruskan oleh Unit Pusat Aduan (UPA) yang terletak di Wisma Darul Iman dengan kerjasama daripada jabatan di bawah kerajaan negeri serta organisasi-organisasi yang terlibat. Sistem ini dibangunkan bagi menangani aduan yang berlaku di dalam negeri atau berkaitan dengan negeri Terengganu serta rakyatnya. Aduan yang didaftarkan akan diuruskan oleh UPA dengan mengagihkannya kepada jabatan yang berkenaan untuk ditangani. Setiap proses tindakan yang dibuat dan maklumbalas akan disampaikan kepada pengadu sehingga aduan tersebut selesai dan seterusnya dikongsi bersama rakyat negeri Terengganu.
 
 

3. Perkhidmatan SMS
 
     Format SMS
     i. Hantar Aduan Bagi Pengguna Berdaftar : TRG ADUAN [ID Pengguna] [Butir Aduan]      ii. Hantar Aduan Bagi Pengguna Tidak Berdaftar : TRG ADUAN [Butir Aduan]      iii. Bagi Semakan Status Aduan : TRG STATUS [No Rujukan]      Hantar ke 15888

i. Portal eBayaran PPTG WPKL - Semakan dan Pembayaran Cukai Tanah ( portal ini menyediakan kemudahan semakan cukai tanah dan pengemaskinian maklumat bayaran   secara real time. Juga menyediakan kemudahan pembayaran melalui kad kredit (MiGS) dan debit terus (FPX) dari akaun bank berikut ;
  • MayBank2U
  • CIMBClicks
  • Public Bank
  • Hong Leong Bank
  • RHB
  • Bank Islam Malaysi
  • Bank Islam Payment Gateway

 

ii.Pembayaran Cukai Tanah Melalui Perkhidmatan Perbankan Internet

(Mod pembayaran yang disediakan melalui perkhidmatan tersebut adalah secara debit melalui akaun semasa/simpanan).
Tiada caj perkhidmatan dikenakan kepada pelanggan
iii. Pembayaran Cukai Tanah Melalui Perkhidmatan Pos Online

  1. Menyediakan kemudahan bayaran melalui FPX dan kad kredit.
  2. Pembayaran melalui perkhidmatan FPX melibatkan pemegang akaun bank-bank berikut;
  • MayBank2u (M2U)
  • CimbClicks
  • Public Bank
  • Hong Leong Bank
  • Bank Islam Malaysia
  • RHB
  • Affin Bank
  • Al Rajhi Bank
  • MepsCash

Pembayaran juga boleh dibuat melalui kad kredit.

iv. Perkhidmatan MySMS

  1. Menyediakan kemudahan semakan cukai tanah dan status perserahan urusniaga dan bukan urusniaga serta pertanyaan kod mukim WPKL menggunakan perkhidmatan mySMS 15588.
  2. Format penghantaran MySMS PPTG WPKL adalah seperti berikut;
  • Semakan cukai tanah melalui nombor akaun, taip :
PTGWP<jarak>CUKAI<jarak>[No. Akaun] dan hantar SMS ke 15888
  • Semakan cukai tanah melalui nombor pengenalan hakmilik, taip :
PTGWP<jarak>CUKAIHM<jarak>[Kod Mukim] <jarak>[Jenis Hakmilik] <jarak>[No. Hakmilik] dan hantar SMS ke 15888
  • Semakan status perserahan urusniaga dan bukan urusniaga, taip :
PTGWP<jarak>SERAHAN<jarak>[Nombor Resit] dan hantar SMS ke 15888
  • Pertanyaan kod mukim bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, taip :
PTGWP<jarak>KODMUKIM<jarak>[Nama Mukim/Pekan/Bandar] dan hantar SMS ke 15888
  1. Caj perkhidmatan yang dikenakan kepada pelanggan adalah RM0.35.

v. Perkhidmatan MyUSSD

  1. Menyediakan kemudahan semakan cukai tanah dan status perserahan urusniaga dan bukan urusniaga serta pertanyaan kod mukim WPKL menggunakan perkhidmatan myUSSD melalui kod pendek USSD *158#
  1. Lebih mesra pengguna kerana maklum balas pertanyaan/semakan disediakan melalui perkhidmatan secara menu.
  2. Langkah-langkah penggunaan perkhidmatan myUSSD PPTG WPKL;
    • Dial *158#
    • Pilih PPTGWPKL
    • Pilih Menu/Perkhidmatan
      1. Status Perserahan
      2. Cukai Tanah
      3. Kod Mukim
      4. 0 -Back
      5. 00 -Main Menu
  • Skrin permohonan maklumat bagi semakan/pertanyaan akan dipaparkan
  • Hasil pertanyaan/semakan dipaparkan.
  1. Caj perkhidmatan adalah seperti berikut;

Bayaran untuk myUSSD adalah RM0.35 sehingga dua (2) minit pertama. Jika anda meneruskan sesi tersebut dalam tempoh masa 30 saat dari masa tamat sesi pertama, tiada caj dikenakan untuk  dua (2) minit tambahan untuk sesi kedua tersebut.

 

vi. Integrated Sistem Pemantauan Aduan Agensi Awam (iSPAAA)- Menggunakan sistem iSPAAA yang dibangunkan oleh Biro Pengaduan Awam, Jabatan Perdana Menteri
 

Kalendar Aktiviti
  • NRES
  • JPSM
  • INSTUN
  • JMG
  • Perhilitan
  • FRIM
  • JUPEM
  • MyGeo
  • MAMPU
  • MSC Malaysia
  • JPM
  • JPA
  • IntanBK
  • MyGov
  • MOF
  • TalentCorp
location
Aras 4, Podium 1, Menara PETRA
No. 25, Persiaran Perdana, Presint 4,
62574 Putrajaya
phone
No. Telefon : +603 8000 8000
Faks              : +603 8889 3855

                   QRCode

Hari Ini 605

Minggu Ini 13482

Bulan Ini 40737

Keseluruhan 10409062

any_module

Saiz Tulisan :

A- A A+

Warna Tema : 
color green  color red  color blue

NOTIS PEMAKLUMAN UPDATED

 

article
any_module

Pilihan Bahasa:

Bahasa Lain:
Klik di sini