header bm

soalan lazim2| hubungi kami2| aduan2| petalaman3

LOGO Jata

search
search
Design21_BANNER
Call For Papers Jurnal Land 024
Peralihan to MyLAND
SystemPeralihan
Design_Banner_BPP_Callcenter
Design_Banner_BPP_Callcenter
PENGUMUMAN_11jun2020bppt1
MTE_silver_award_banner
previous arrow
next arrow
Slider
  1. PENGENALAN
    1. Untuk memberi garis panduan yang ringkas tentang tatacara tuntutan pembahagian pusaka kecil.
    2. Untuk menyedarkan orang ramai betapa pentingnya pembahagian tuntutan pusaka itu perlu dibuat secepat mungkin
  2. UNIT PEMBAHAGIAN PUSAKA KECIL
    1. Seksyen Pembahagian Pusaka Kecil mempunyai 36 unit di seluruh negara. Setiap unit bertanggungjawab menerima permohonan,membicarakan serta mengeluarkan     perintah pembahagian terhadap dua atau tiga daerah jagaan
    2. Bagi daerah di mana tiada unit pusaka kecil , urusan penerimaan permohonan ( Borang A dan Borang P ) boleh dibuat melalui Pejabat Tanah di daerah-daerah berkenaan
  3. APAKAH HARTA PUSAKA KECIL
    1. Harta pusaka kecil ialah harta yang ditinggalkan oleh simati dan mempunyai ciri - ciri berikut :-
      1. Simati tidak meninggalkan wasiat ( bagi simati bukan Islam )
      2. Harta itu terdiri daripada :
        1. Harta Tak Alih (Tanah/Rumah) sahaja, atau ;
        2. Harta Tak Alih (Tanah/Rumah )  bersama-sama dengan harta alih seperti wang tunai, saham, kenderaan, carumah KWSP/Insuran ( tanpa penama ), ASN/ASB dan         sebagainya
      3. Jumlah  nilaian keseluruhan harta itu hendaklah tidak melebihi RM2 juta ( mulai 1 September 2009) pada tarikh permohonan dibuat
  4. CARA  MEMBUAT PERMOHONAN PEMBAHAGIAN PUSAKA KECIL (SEKSYEN 8) - AKTA HARTA PUSAKA KECIL (PEMBAHAGIAN) 1955
    1. Setiap permohonan untuk pembahagian pusaka kecil hendaklah dibuat dalam Borang A
    2. Setiap permohonan mestilah disertakan dengan:-
      1. Bukti Kematian.
        1. Sijil kematian/permit menguburkan;  atau
        2. Surat Akuan Sumpah oleh 2 orang saksi bebas yang menyaksikan jenazah dikebumikan, contohnya bagi kematian semasa pendudukan Jepun dan sebelumnya; atau
        3. Perintah Anggapan Kematian yang dikeluarkan oleh  Mahkamah Tinggi dalam keadaan  seperti kematian tanpa kubur, hilang semasa pendudukan Jepun, tragedi 13 Mei 1969, tragedi Muassem, dan perintah ini hanya boleh didapati selepas 7 tahun dari tarikh berlakunya  kejadian.
      2. Dokumen Harta Tak Alih - Salinan hakmilik yang diakui sah oleh Pejabat Tanah  atau Perakuan Carian Rasmi yang menunjukkan pegangan harta tak alih simati atau surat perjanjian jualbeli bagi rumah yang belum ada hakmilik yang berasingan, salinan resit cukai pintu bagi kediaman/bangunan Hak Milik Strata yang belum dikeluarkan dan resit cukai tanah (jika ada).
      3. Salinan dokumen harta - harta alih seperti salinan sijil saham, salinan buku akaun simpanan, salinan hak milik kenderaan, salinan penyata KWSP dan sebagainya yang terkini.
  5. SIAPAKAH YANG BERHAK MEMOHON
    1. Di antara mereka yang berhak memohon adalah seperti berikut:-
      1. Waris - waris simati seperti balu lelaki atau perempuan, anak lelaki atau perempuan, ibu atau bapa, Majlis Agama Islam ( Baitulmal ) dan sebagainya;
      2. Pemiutang dan pengkaveat;
      3. Pembeli di bawah surat perjanjian jual beli yang sah;
      4. Pemegang gadaian atau pemegang pajakan tanah simati;
      5. Penghulu atau Pegawai Petempatan yang diarahkan oleh Pentadbir Tanah;
      6. Amanah Raya Berhad .
  6. DI MANAKAH PERMOHONAN DIKEMUKAKAN
    1. Di Unit Pembahagian Pusaka/Pejabat Tanah di mana harta tak alih simati terletak.
    2. Sekiranya simati mempunyai harta tak alih ( tanah ) di banyak tempat sama ada di dalam negeri yang sama atau negeri yang berlainan, permohonan pembahagian kesemua harta tak alih itu hendaklah dikemukakan di salah satu daerah sahaja iaitu di mana harta tak alih itu terletak.
  7. MENGHADIRI PEMBICARAAN
    1. Semua dokumen asal seperti bukti kematian, hakmilik tanah, kad pengenalan, surat beranak, surat nikah, bukti-bukti harta alih dan lain  dokumen yang difikirkan perlu hendaklah dibawa semasa pembicaraan.
    2. Semua pihak yang diminta  hadir adalah dikehendaki hadir  di hari pembicaraan .
    3. Semua keterangan semasa pembicaraan hendaklah diberi  secara bersumpah/berikrar.
    4. Mana-mana waris yang tidak dapat hadir bolehlah mengemukakan Surat Akuan Persetujuan yang ditandatangani di hadapan Pentadbir Tanah, Majistret , Pesuruhjaya Sumpah atau Notaris Awam Sila nyatakan cara pembahagian yang dikehendaki dengan jelas. Surat Akuan Persetujuan boleh didapati di semua Unit Pembahagian Pusaka, Pejabat Tanah atau di muatturun melalui laman web jabatan iaitu www.jkptg.gov.my
  8. CARA HARTA PUSAKA KECIL DIBAHAGIKAN
    1. Pembahagian adalah mengikut Hukum Syarak bagi orang Islam.
    2. Bagi bukan Islam, Pembahagian adalah mengikut Akta Pembahagian 1958 (Akta 300).
    3. Pembahagian secara muafakat boleh dilaksanakan jika semua waris yang berhak mewarisi harta pusaka simati bersetuju.
    4. Pembahagian bagi pegangan desa di bawah Akta Tanah (Kawasan - kawasan Penempatan Berkelompok )1960  tidak boleh dibuat lebih dari dua orang. Jika lebih dari dua orang yang berhak dan mereka tidak bersetuju secara muafakat memberi kepada dua orang sahaja daripada mereka, Pentadbir Tanah boleh menjual pegangan itu dan hasil jualannya dibahagikan di kalangan orang yang berhak.
    5. Jika simati meninggalkan tanah di Daerah Jelebu, Kuala Pilah, Rembau , Tampin dan Jempol dan ianya adalah ahli sesuatu suku di Negeri Sembilan, pembahagian pusakanya adalah mengikut Bahagian III Akta.
    6. Perintah jualan secara tender dalam keadaan tertentu mengikut peruntukan 15(4)(d) Akta.
  9. JANGKAMASA MEMPROSES SESUATU TUNTUTAN
    1. Jangkamasa minima memproses sesuatu tuntutan kes biasa adalah dalam tempoh 5 ½ bulan bagi Permohonan Baru – Borang A Seksyen 8
    2. Bagi kes yang melibatkan kematian berlapis dan harta berada didalam daerah yang berlainan jagkamasa proses mungkin meelbihi dari tempoh di atas.
  10. RAYUAN TERHADAP PERINTAH
    1. Mana - mana pihak yang tidak puashati dengan perintah pembahagian yang telah dibuat hendaklah membuat rayuan melalui Pentadbir Tanah ke Mahkamah Tinggi dalam tempoh 14 hari dari tarikh perintah  itu dibuat. (Seksyen 29 Akta & Peraturan 10, Peraturan Harta Pusaka Kecil 1955)
  11.  PENDAFTARAN PERINTAH PEMBAHAGIAN
    1. Setelah perintah pembahagian dikeluarkan, pihak waris hendaklah mengemukakan hakmilik tanah (Geran) ke Pejabat Tanah berkaitan untuk tujuan pendaftaran perintah pembahagian tersebut.
    2. Bagi maksud pembahagian harta alih, pihak waris hendaklah mengemukakan perintah pembahagian ke agensi /institusi yang bertanggungjawab   terhadap harta alih tersebut.
  12. PERMOHONAN BERIKUTNYA (SEKSYEN 17 AKTA)
    1. Ianya adalah satu permohonan yang dibuat selepas permohonan awal ( Borang A- Seksyen 8 Akta ) telah diselesaikan.
      1. Permohonan Berikutnya boleh dibuat dalam keadaan seperti:
        1. Ada harta yang tertinggal di dalam permohonan awal;
        2. Apabila perlu melantik seorang pemegang amanah yang baru;
        3. Apabila perlu melantik seorang  pentadbir yang baru;
        4. Untuk membatalkan suratkuasa tadbir dan pembahagian dibuat secara terus kepada waris simati;
        5. Untuk menarik balik sesuatu Kaveat Pendaftar ;
    2. Setiap permohonan berikutnya hendaklah dengan menggunakan Borang P
  13. MENGAPA PERMOHONAN PUSAKA PERLU DIBUAT SEGERA
    1. Mengelakkan bilangan waris yang ramai akibat daripada kematian berlapis.
    2. Memudahkan proses pembahagian pusaka.
    3. Membolehkan harta pusaka dimanafaat dengan segera bagi faedah semua waris.
    4. Mengelakkan berlakunya tanah terbiar.
    5. Mengelakkan wang simpanan simati dalam mana-mana institusi kewangan, atau koperasi, saham-saham, bon daripada dipindahkan kepada Pentaftar Wang Tak Dituntut. 
  14. BAYARAN
    1. Bayaran Pendaftaran:
      1. Percuma bagi permohonan baru (Borang A - Seksyen 8-Akta )
      2. Percuma  bagi Permohonan Berikutnya ( Borang P - Seksyen 17 Akta ).
    2. Bayaran Selepas pembicaraan :
      1. Bayaran perintah berdasarkan nilaian terkini harta simati ( seperti senarai harta simati di Borang Permohonan- Borang A Seksyen 8 Akta). Jika nilaian keseluruhan harta simati:    
        • RM1.00 hingga RM1,000.00 bayaran perintah adalah RM10.00, jika; 
        • RM1,001 hingga RM50,000 bayaran perintah adalah RM30.00, manakala jika;
        • nilaian adalah RM50,001 dan ke atas bayaran perintah adalah 0.2% dari nilaian harta si mati.
      2. RM30 bagi bayaran perintah permohonan berikutnya ( Seksyen 17 ) yang melibatkan permohonan seperti membatalkan Pemegang Amanah, Kaveat Pendaftar ataupun membatalkan Pentadbir. Jika melibatkan ketinggalan harta, bayaran perintah hendaklah mengikut nilaian harta terkini yang diselesaikan di bawah Seksyen 17 Akta ( Permohonan Berikutnya ) sahaja
      3. Jumlah bayaran bagi mendaftarkan perintah pembahagian dalam hakmilik tanah (geran) adalah mengikut peraturan -peraturan tanah negeri;
      4. Duti Harta Pusaka - (jika ada)  akan ditentukan di akhir pembicaraan mengikut nilai harta pada tarikh mati. Jumlah yang dikenakan tertakluk kepada peruntukan di bawah Akta Duti Harta Pusaka 1941.
      5. Salinan perintah pembahagian dibekalkan secara percuma bagi salinan pertama dan bayaran RM 5.00 dikenakan bagi salinan kedua dan seterusnya.
      6. Salinan perintah pembahagian yang diperlukan oleh mana-mana orang selain daripada pentadbir/ waris dikehendaki membayar RM 30.00 bagi salinan pertama dan RM 10.00 bagi salinan kedua dan seterusnya.
    3. Sekiranya ada rayuan ke Mahkamah Tinggi bayaran yang akan dikenakan adalah  seperti berikut:
      1. a)         RM 50.00  bagi bayaran  fee rayuan;
      2. b)         RM 1500.00 bagi bayaran deposit rayuan;
      3. c)         Bayaran menyediakan salinan dokumen yang dikehendaki bagi salinan pertama adalah RM30. Bagi salinan kedua dan seterusnya adalah RM10;
    4. Bayaran untuk mendapatkan salinan pertama Nota Pembicaraan RM30.00- bagi setiap Folio 100 patah perkataan atau sebahagian daripadanya dan RM 10.00 bagi salinan kedua/seterusnya setiap 100 patah perkataan atau sebahagian daripadanya.
  15.  CIRI - CIRI ISTIMEWA PEMBAHAGIAN HARTA PUSAKA KECIL
    1. Di antara ciri-ciri istimewa  dalam pembahagian pusaka kecil ialah:
      1. Borang permohonan ( Borang A ) boleh didapati di Unit Pembahagian Pusaka Kecil atau Pejabat Tanah daerah;
      2. Pembicaraan boleh diadakan di Balai Raya/ Balai Penghulu Dewan Orang Ramai yang berhampiran dengan tanah peninggalan simati;
      3. Perkhidmatan peguam tidak diperlukan;
      4. Penyerahan/ penerimaan hak/ bahagian sesama waris boleh dibuat semasa pembicaraan dan tidak dikenakan apa - apa bayaran;
      5. Pembicaraan boleh dibuat di mana-mana daerah yang terdapatnya harta simati;
      6. Pembahagian boleh dibuat secara terus kepada waris simati dan suratkuasa tadbir hanya diberi dalam keadaan tertentu.

 
PANDUAN  INI ADALAH PENERANGAN RINGKAS SAHAJA. SEKIRANYA TUAN/PUAN MEMPUNYAI MASALAH DAN INGIN MENDAPATKAN KETERANGAN DENGAN LEBIH LANJUT SILA RUJUK RUANGAN MUAT TURUN BORANG ( PEMBAHAGIAN PUSAKA KECIL) UNTUK MENDAPATKAN BORANG-BORANG PERMOHONAN, ALAMAT UNIT-UNIT PEMBAHAGIAN PUSAKA SELURUH SEMENANJUNG YANG BOLEH DIHUBUNGI SERTA PANDUAN LAIN YANG BERKAITAN.

Skim Strata
Skim strata merupakan suatu pembangunan hartanah yang membahagikan bangunan atau tanah kepada petak-petak, petak aksesori dan harta bersama serta telah ditetapkan sistem pengurusan bagi skim tersebut. Contohnya rumah pangsa, pangsapuri, kondominium, townhouse dan rumah-rumah dalam skim komuniti berpagar.

Kepentingan Hak Milik Strata
Hakmilik strata adalah bukti pemilikan bagi tujuan urusniaga. Contohnya pindahmilik, gadaian, cagaran dan pembahagian pusaka.

Harta Bersama 
Harta bersama adalah merujuk kepada mana-mana bahagian lot yang tidak terkandung dalam mana-mana petak. Contohnya tempat letak kereta pelawat, lif, tangga, tangki paip utama dan pondok pegawai keselamatan

Petak Aksesori 
Petak aksesori adalah petak lain yang digunakan secara eksklusif oleh tuan punya petak hakmilik strata. Contohnya, tempat letak kereta yang hanya boleh digunakan secara eksklusif oleh pemilik petak.

Hak-hak Pemilik Petak 

  • membuat urusniaga seperti pindahmilik, memajak, menggadai, memecah dan menyatukan petak-petak yang dimilikinya;
  • mengundi dalam Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) dan di mesyuarat agung luar biasa yang dibuat oleh Perbadanan Pengurusan;
  • hak ke atas harta bersama mengikut unit syer yang diperuntukkan;
  • hak ke atas sokongan, perkhidmatan seperti bekalan air, pembentungan, sistem perparitan, bekalan elektrik, pungutan sampah dan perkhidmatan lain;
  • hak untuk meneliti rekod dan akaun Perbadanan Pengurusan

Tanggungjawab Utama Pemilik Petak

  • membayar caruman kumpulan wang pengurusan;
  • mematuhi undang-undang kecil yang sedang berkuatkuasa;
  • menghadiri Mesyuarat Agung Tahunan dan Mesyuarat Agung Luar Biasa
  • mematuhi apa-apa arahan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa awam / tempatan berhubungan dengan petak yang dimilikinya.

Larangan terhadap pemilik petak

  • menggunakan petak untuk maksud yang menyalahi undang-undang;
  • mengunakan bahan api yang mendatangkan asap atau bau busuk;
  • membuang atau menjatuhkan apa-apa kotoran atau sampah di kawasan harta bersama;
  • memelihara apa-apa binatang dalam petaknya yang menyebabkan keguasaran / kemarahan pemilik petak lain.

Kumpulan Wang Caruman (Management Fund)
Kumpulan wang caruman ini diuruskan oleh Perbadanan Pengurusan. Ia termasuk yuran pengurusan / caj perkhidmatan harta bersama, premium insuran kebakaran, akaun khas dan lain-lain.

Perbadanan Pengurusan
Perbadanan Pengurusan adalah sebuah badan korporat yang boleh mendakwa dan didakwa. Ia wujud di bawah Akta Hakmilik Strata 1985 dan tidak perlu didaftarkan dengan Pendaftar Syarikat atau Pendaftar Pertubuhan. Ia mempunyai hak turun-temurun (perpetual succession).

Kuasa-kuasa Perbadanan Pengurusan

  • menentukan bayaran yang perlu dibuat oleh setiap pemilik petak kepada tabung pengurusan;
  • membeli, menyewa atau memperolehi harta alih untuk kegunaan bersama;
  • mematuhi notis / arahan oleh pihak berkuasa untuk melakukan sesuatu ke atas harta bersama;
  • mengambil tindakan ke atas petakl-petak sekiranya pemilik berkenaan gagal mematuhi arahan-arahan dalam tempoh tertentu;

Tanggungjawab Perbadanan Pengurusan

  • mengurus dan menyelenggarakan harta bersama untuk memberi faedah kepada semua pemlik petak;
  • menginsuranskan bangunan dari kebakaran dan lain-lain risiko;
  • membayar premium insurans dan lain-lain kadar yang ditetapkan;
  • mempamerkan nama dan alamatnya di pintu masuk lot serta menyediakan peti surat;
  • mematuhi apa-apa notis atau arahan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan berhubung dengan harta bersama

Pajakan Tanah Kerajaan Persekutuan
 
Pesuruhjaya Tanah Persekutuan (PTP) adalah tuanpunya berdaftar ke atas  tanah-tanah milik Persekutuan dan sebagai Pegawai Pengawal kepada  tanah tanah rizab Persekutuan. Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan tanah-tanah tersebut bersama dengan Kementerian-kementerian/Jabatan-jabatan Persekutuan (KJP) yang menggunakan tanah berkenaan.

 
Pada masa ini terdapat tanah-tanah milik dan tanah rizab Persekutuan yang masih belum dibangunkan lagi dengan projek pembangunan yang dirancang atas sebab-sebab tertentu. Kerajaan Persekutuan boleh memajak tanah sedemikian kepada pihak-pihak yang berkelayakan seperti berikut bagi tempoh tidak kurang dari 3 tahun dan tidak melebihi 99 tahun.
 
Bagi Semenanjung Malaysia tempoh pajakan tidak kurang dari 3 tahun  dan tidak melebihi 99 tahun bagi tanah milik dan tidak melebihi 21 tahun bagi tanah rizab. Pajakan sebahagian tanah milik tidak melebihi 30 tahun. Bagi Negeri Sabah dan Sarawak tempoh pajakan tidak kurang dari 1 tahun tetapi tidak melebihi tempoh pajakan yang dikurniakan kepada Pesuruhjaya Tanah Persekutuan (PTP).
 
Permohonan pajakan boleh dikemukakan secara bertulis terus kepada JKPTG. Setiap permohonan yang diterima akan diproses menurut Prosedur Memproses Permohonan Pajakan JKPTG sebagaimana Carta Aliran Pajakan Tanah yang digunapakai oleh Jabatan ini. Satu Perjanjian Pajakan Tanah akan ditandatangani antara pemohon yang berjaya dengan PTP.
 
 

Pihak yang layak memohon:

 

Badan berkanun / koperasi.

Perbadanan / syarikat tempatan yang majoriti syernya milik warganegara Malaysia.
Badan dan organisasi yang berdaftar di bawah Akta Pertubuhan 1960.
Tiada halangan dari segi undang-undang seperti diisytiharkan muflis dan sebagainya.
 

 Tatacara permohonan:

 

Semua permohonan hendaklah mengandungi perkara-perkara berikut:

• Surat permohonan berserta alamat lengkap pemohon dan ditandatangani.
• Tujuan pajakan.
 

Status dan maklumat lengkap tanah yang dipohon pajakan sebagaimana berikut:

 

• No. Lot / no. Bangunan

• No. Hakmilik / no. Warta perizaban
• Mukim / pekan/ bandar
• Daerah
• Negeri
• Salinan hakmilik
• Carian rasmi terkini
• Pelan lokasi /pelan tapak
 
Jika permohonan dari syarikat, kemukakan:
• Salinan sijil pendaftaran syarikat
• Salinan artikal maa
• Salinan borang  24 dan 29
• Salinan r.o.b
 

Semua permohonan hendaklah dikemukakan kepada jkptg di alamat berikut:

 
JABATAN KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN (Persekutuan)
Seksyen Harta Tanah Persekutuan
Aras 2, Blok Menara
Lot 4G3, Presint 4
Pusat pentadbiran kerajaan persekutuan
62574 PUTRAJAYA.
No. Tel. : 03-8871 2609
No. Faksimili : 03-8889 3855
 

Pajakan Kecil Untuk Ruang Pejabat / Bangunan

 

Pesuruhjaya Tanah Persekutuan bertanggungjawab menandatangani perjanjian pajakan kecil tanah dan bangunan bagi kegunaan Agensi Kerajaan Persekutuan di Negeri Sabah, Wilayah Persekutuan Labuan dan Sarawak bagi tempoh penyewaan yang melebihi satu (1) tahun sahaja. Prosedur tatacara dan perjanjian seragam boleh didapati di dalam Pekeliling Pesuruhjaya Tanah Persekutuan.
 

Kerajaan Persekutuan melalui Pesuruhjaya Tanah Persekutuan boleh memberi sewaan tanah-tanah Persekutuan melalui kuasa yang diperuntukkan di bawah Seksyen 4 Akta Pesuruhjaya Tanah Persekutuan dan Seksyen 223 Kanun Tanah Negara (KTN) tidak melebihi 3 tahun dan melalui peruntukan tertentu dalam Ordinan Tanah Sabah dan Kanun Tanah Sarawak secara menandatangani perjanjian sewaan dengan pihak penyewa. Perjanjian sewa tidak perlu didaftarkan dalam hakmilik tanah kecuali bagi perjanjian sewaan di Negeri Sabah dan Sarawak perlu didaftarkan dalam hakmilik tanah.
 
Sewaan tanah Persekutuan ini adalah untuk tempoh di antara satu (1) hingga tiga (3) tahun. Selaku Tuan Tanah dan Pegawai Pengawal tanah rizab Persekutuan, Pesuruhjaya Tanah Persekutuan (PTP) melalui Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) akan memproses permohonan penyewaan setelah mendapat ulasan daripada KJP dan KJP perlu mengemukakan ulasan dengan kadar segera. Perjanjian penyewaan perlu ditandatangani oleh PTP dengan penyewa. Untuk membolehkan urusan penyewaan ini dijalankan dengan lebih telus. Dua (2) Jawatankuasa telah ditubuhkan iaitu:

(i) Jawatankuasa Penyewaan Tanah Persekutuan Yang Terletak Di Luar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur;

    Jawatankuasa secara pentadbiran ini ditubuhkan sejak  tahun 2000 lagi dengan keanggotaannya seperti berikut:

Pengerusi : Pesuruhjaya Tanah Persekutuan
Ahli : TKPTG (P);
Pengarah Seksyen Harta Tanah Persekutuan, JKPTG
Urusetia : Seksyen Penguatkuasa Dan Hasil Persekutuan (SPHP)

(ii) Jawatankuasa Penyewaan Tanah Persekutuan Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur;

     Jemaah Menteri di dalam mesyuaratnya pada 14 Jun 2006 telah mengarahkan supaya ditubuhkan Jawatankuasa di atas dengan keahliannya terdiri daripada:

Pengerusi : Pesuruhjaya Tanah Persekutuan
Ahli : Kementerian Kewangan;
Kementerian Wilayah Persekutuan;
Kementerian /Jabatan Pengguna ;
Bahagian Pengurusan Hartanah, Jabatan Perdana Menteri;
Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan KualaLumpur;
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur;
Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH).
Urusetia : JKPTG (SPHP)
 

Permohonan bagi menyewa Harta Tanah Persekutuan hanyalah bagi maksud-maksud berikut :

•  Menjalankan aktiviti pertanian atau perniagaan;

•  Mengeluarkan hasil pertanian, contohnya susu getah, buah kelapa sawit dan sebagainya;

•  Penyewaan ruang premis / bangunan Kerajaan Persekutuan;

•  Mengeluarkan bahan batuan; dan

•  Mengeluarkan bahan kayuan contohnya pokok getah, kayu balak dan sebagainya.

 

Sewaan ruang bangunan Persekutuan pula adalah untuk tempoh di antara satu (1) hingga tiga (3) tahun.Kementerian / Jabatan Pengguna (KJP) yang mengawal bangunan Persekutuan yang berkenaan boleh mengurus, memproses dan meluluskan permohonan sewaan ruang bangunan yang dikawalnya. Setelah kelulusan diberi, KJP perlu mengemukakan perkara-perkara berikut ke JKPTG (SPHP):
• surat kelulusan Kementerian / Jabatan Pengguna (KJP);
• perjanjian sewaan yang telah ditandatangai oleh penyewa; dan laporan penilaian JPPH;
 

PTP selaku Tuan Tanah bagi tanah berimilik dan Pegawai Pengawal bagi tanah rizab Persekutuan, maka hanya PTP yang boleh menandatangani Perjanjian Sewaan Ruang Bangunan berkenaan.

Tatacara Permohonan Sewaan Tanah Persekutuan 

Permohonan penyewaan tanah Persekutuan boleh dikemukakan secara bertulis terus kepada JKPTG. Setiap permohonan yang diterima akan diproses menurut "Standard Operating Prosedur' (SOP) JKPTG sebagaimana Carta Aliran Permohonan Sewaan Tanah Persekutuan. Satu Perjanjian Sewaan Tanah akan ditandatangani antara pemohon yang berjaya dengan PTP. Bayaran bulanan sewaan tanah persekutuan boleh dibuat secara online di laman web JKPTG http://www.kptg.gov.my/

 
Pihak yang layak memohon
 
• Badan berkanun / koperasi;
• Perbadanan / syarikat tempatan yang majoriti syernya milik warganegara Malaysia;
• Badan dan organisasi yang berdaftar di bawah Akta Pertubuhan 1960;
Individu;
• Tiada halangan dari segi undang-undang seperti diisytiharkan muflis dan sebagainya.

 
Tatacara permohonan:

Semua permohonan hendaklah mengandungi perkara-perkara berikut:

• Surat permohonan beserta Borang Permohonan Sewaan Tanah Persekutuan
• Borang SPHP 1/04 berserta alamat lengkap pemohon dan ditandatangani;
• Nyatakan tujuan sewaan;

 

Status dan maklumat lengkap tanah yang dipohon sewaan sebagaimana berikut:

• No. Lot/no. Bangunan
• No. Hakmilik/no. Warta perizaban
• Mukim/pekan/bandar
• Daerah
• Negeri
• Salinan hakmilik
• Carian rasmi terkini
• Pelan lokasi/pelan tapak
 

Jika permohonan dari syarikat, kemukakan:

• Salinan sijil pendaftaran syarikat
• Salinan artikal MAA
• Salinan borang  24 dan 29
 

Semua permohonan hendaklah dikemukakan kepada JKPTG di alamat berikut:

JABATAN KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN
(Seksyen Penguatkuasa dan Hasil Persekutuan)
Aras 2, Blok Podium,
Lot 4G3, Presint 4,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan 62574 PUTRAJAYA
No. Tel. : 03-88712000
 
Kalendar Aktiviti
  • NRES
  • JPSM
  • INSTUN
  • JMG
  • Perhilitan
  • FRIM
  • JUPEM
  • MyGeo
  • MAMPU
  • MSC Malaysia
  • JPM
  • JPA
  • IntanBK
  • MyGov
  • MOF
  • TalentCorp
location
Aras 4, Podium 1, Wisma Sumber Asli
No. 25, Persiaran Perdana, Presint 4,
62574 Putrajaya
phone
No. Telefon : +603 8000 8000
Faks              : +603 8889 3855
 email
Emel : pertanyaan[at]jkptg[dot]gov[dot]my

                   QRCode

Hari Ini 1342

Minggu Ini 18305

Bulan Ini 47041

Keseluruhan 9305396

penafian

any_module

Saiz Tulisan :

A- A A+

Warna Tema : 
color green  color red  color blue

article
any_module

Pilihan Bahasa:

Bahasa Lain:
Klik di sini